Rest in Beats og Lea højdepunkter på første KarriereKanon-dag på Spot

Outdoor Fun, Pogo Polis, Kå, Rest in Beats, Lea og Owkey, Spot Festival, KarriereKanonen, Atlas

Anmeldt af Mathias Grønborg og Jeppe Emil Gurlev | GAFFA

Traditionen tro bliver 12 udvalgte deltagere i DR’s, Bandakademiets og Smukfests talentkonkurrence KarriereKanonen præsenteret på Spot Festival i form af 20 minutter lange minikoncerter – seks fredag og seks lørdag. Som sædvanligt er der noget for enhver smag.

Outdoor Fun åbner Karrierekanonen med en storm ****

En knytnæve af distortede guitartoner skærer igennem rummet. Det er fredag eftermiddag på Atlas, og Outdoor Fun åbner for Karrierekanonens konkurrence.

I en bred vifte af genrer viste Outdoor Fun et strålende eksempel til de andre finalister. Hvad de manglede i nærvær med publikum kompenserede de for med en slående selvsikkerhed og fængende melodier.

På scenen viste Outdoor Fun, at der på deres debutalbum ”Oysters & Nightingales” både er plads til hamrende trommerytmer og stille sange om piger.  På Atlas satte de niveauet højt. De fire fyre, Jacob, Jonas, Lars og Frederik, inviterede på en aften med Indierock, hvor selv de mest skeptiske festivaldeltagere ikke kunne lade være med at gynge med til rytmerne. (Jeppe Emil Gurlev)

Pogo Polis: Fejede teknisk brøler af scenen med enorm energi ****

Som den anden i flokken skulle Pogo Polis bide skeer med Atlas og KarriereKanonen sent fredag eftermiddag.

På en dag, hvor overstående var lettere sagt end gjort, formåede vennerne Emma Ottsen Knudsen, Sophia Hage, Jonas Bove Korfitzen og Gustav Brønnum at sætte overliggeren umådeligt højt med deres shoegaze-pop.

Selv om teknikken sprællede imod, udviste især Sophia Hage på guitaren et ukueligt energiniveau, der ville give enhver maratonløber baghjul. Med finurlige dansetrin, brede smil og overskud komplementerede gruppen hinanden på bedste vis. Og Emma Knudsen var en fejlfri frontløber, der gav publikummet den fornødne opmærksomhed. Gruppen, der havde taget turen over Storebælt, satte for alvor gang i Atlas og Karrierekanonen, og de så sig ikke tilbage efter den ufrivillige pause fremkaldt af tekniske problemer først i sættet. Med en ydmyg humor og en fremtrædende selvtillid gik Pogo Polis uimponeret til værks og blev fortjent sendt af scenen til kæmpe applaus. (Mathias Grønborg)

Kå: To mands tumult på Atlas ***

Rapperen og sangeren Kå inviterede på en aften fyldt med bas og rim. Med hættetrøje og kasket greb han mikrofonen. Det blev til blandet landhandel, hvor publikum det ene minut sang med på de ørehængende omkvæd, og det andet nikkede folk med på de samplede beats. Til tider tabte Kå publikums opmærksomhed, hvor bassen overdøvede, og Kås rim blev til en monoton mumlen. På scenen blev Kå akkompagneret af den erfarne Emil Kruse, der fik skubbet rapfesten i gang. Kå har også tidligere har været gæst hos Emil Kruse, og det var tydeligt, at de to fungerede fint som en duo på scenen. I løbet af koncerten blev stemningen bedre og bedre, og det hele kulminerede med den velkendte lyd fra singlen “Være sådan her.” Det gav også genlyd blandt publikum, der havde savnet de velkendte rim. (Jeppe Emil Gurlev)

Karrierekanonens fjerde gjorde de andre til skamme *****

Selv om Rest In Beats (billedet) til daglig huserer i København, forvandlede de Atlas til en suveræn hjemmebane.

Et ellers halvtomt Atlas blev på ti minutter invaderet af det aarhusianske ungdomsliv, der fulde af forventninger gjorde klar til, at duoen for tredje gang i træk lagde vejen forbi Spot.

Med hjælp fra en entusiastisk højdespringer på første række fik sangerinde Rezwan og beatmager Sebastian lagt et seriøst bud ind på en af de eftertragtede billetter, der giver adgang videre i karriere-karrusellen.

Sammenspillet mellem Rezwans forførende vokal og ydmyge fremtoning og Sebastians velsmurte beats kastede sammen med de velskrevne dansksprogede sange tryllestøv over publikummet, forbløffede dem og efterlod dem forpustede tilbage. (Mathias Grønborg)

Inderlig intensitet med stærk vokal *****

Lea var den femte finalist, der trådte ind på scenen i Atlas. Her leverede hun et brag af en koncert. Med en dynamisk vokal forvandlede Lea rummet i Atlas til et ekkokammer. En vekslen mellem synth og dundrende trommemaskine gav genklang i salen. Det er tydeligt, hvorfor Lea er en af Karrierekanonens 12 finalister. Med sine fem numre gav hun en fed koncert, hvor numrene “Girl,” “Left With No Say” og “Truth of Dare” var de mest markante. Til tider kunne man ønske at høre mere af Leas rå vokal, som et par gange blev gemt væk bag flere lag af synth. På trods af at Lea kun var akkompagneret af to bandmedlemmer, gav hun en fremragende koncert, som var en af fredagens bedste koncerter på Atlas. Lea er godt nyt for den danske r&b- & soulscene, og vi glæder os til flere numre fra hende. (Jeppe Emil Gurlev)

Owkey slukkede tørsten under den umulige opgave ***

Produceren Lasse Godkjær under pseudonymet Owkey var for KarriereKanonens vedkommende fredagens sidste skud i bøssen – og desværre for ham. Allerede da startskuddet lød, var terrænet imod ham, og det var mildest talt op ad bakke. Undervejs fik Owkey hjælp fra en allieret, der forsøgte at få det tavse publikum på Atlas i hopla, men lige lidt hjalp det.  I stedet for at sparke gang i balladen koncentrerede de sig primært om sig selv og deres vandflasker. Og uden for alvor at rette fokus ud mod de få, der havde fundet vej til koncerten, mindede de mest om alt om et par, der ville ønske, at Aqua d’Or havde fået opbakning omkring deres tiltag med flaskevand i folkeskolen.
Owkey formåede aldrig at vise sig fra sin bedste side, og det ellers velproducerede materiale blev ikke fulgt op med det rette engagement og tabte niveau. (Mathias Grønborg)