Overlegne Kajsa Vala overvinder alt

Kajsa Vala, Spot Festival, HeadQuarters, Aarhus

Overlegne Kajsa Vala overvinder alt

Anmeldt af Rasmus Espersen | GAFFA

Trods massive monitorproblemer med eksplosive udbrud fra maskineriet var Kajsa Vala og hendes orkester overlegne. De lod sig simpelthen ikke slå ud.

Der var ellers god lyd i den lavloftede kælder, der udgør spillestedet HeadQuarters, når der ikke var udfald. Det fik vi at høre allerede fra første nummer, hvor Kajsa Vala og band gik på scenen og bare sang i flot vokalharmoni. Herefter gik de fire bandmedlemmer ud til deres respektive instrumenter: Trommer, bas, guitar og noget, der mindede om en stationær harmonika. Den lød som et helt strygerensemble.

Der var en god bredde i Kajsa Valas sangkatalog. Der var lidt til den akustiske guitar, lidt til mandolinen og lidt til den elektriske guitar. Bedst var de to sumpede rockere, ”Hurricane” og ”Makes the World Go ’Round”, der samlede koncerten ved henholdsvis at åbne op for ballet og afslutte det med manér. Hele kælderen var med, og noget så sjældent som en vaskeægte guitarsolo fik os helt op at ringe.

Der var vellyd, når teknikken virkede, men Kajsa Vala blev udsat for en enorm høj rate af udfordringer under den forholdsvis korte koncert. Heldigvis gav hun aldrig op. En følsom ballade blev genstartet ad flere omgange og leveret lige i skabet, selvom man røg ind og ud af stemningen. Mandolinen svingede gevaldigt i lydstyrke, men bandet spillede troligt videre og brugte det som et dynamisk afsæt. Det var virkelig stærkt klaret. Hjemmebanepublikummet bakkede heldigvis godt op på det fyldte HeadQuarters. Og det blev vi belønnet for.

På det sidste nummer, ”Twillight” gav Kajsa Vala op, fik slukket for monitoren og tog nummeret helt uden forstærkning. Det tyssende publikum syntes klar over, at der nu ville ske noget helt særligt, og da roen sænkede sig over kælderen, brød magien igennem. Kun bakket op af akustisk guitar – helt akustisk guitar – sang de fem på scenen hele HeadQuarters op uden mikrofonernes forstærkende hjælp. Det var mageløst.

Publikum blev rocket, og de blev rørt af Kajsa Vala og hendes orkester, der stålsat åd sig igennem tekniske problemer. Som et træ, der vokser i vinden, syntes de bare at blive stærkere for hver udfordring, der kom. Det var imponerende.