Snørklet elektropop med bump og gode toppe

Blondage, Spot Festival, SCC

Anmeldt af Kristian Pedersen | GAFFA

Vejen til duoen Blondage har været lang og bumlet for Esben Nørskov Andersen, der for år tilbage udgav under navnet Rangleklods, inden Pernille Smith-Siversen kom ind, og de sammen skiftede både navn og udtryk. Bumlet var også den halve times tid, vi lørdag aften mødte den legesyge duo i Scandinavian Congress Center. Den natklub, jeg nok havde forventet, blev aldrig for alvor tændt op, men der var flere fine perler undervejs.

Esben tager teten i det fødte åbningsnummer ”Lucky Black Skirt”, mens det er seneste single ”Stoned”, der som fjerde nummer først for alvor vækker publikum.

Det kan godt være, at Pernille tidligere har nævnt, at omkvædet til sangen nærmest skrev sig selv, men melodisk svømmer nummeret over i små overraskelser, som når Blondage er bedst. Her er ”Molotov” et eksempel på det modsatte. Den hamrer af sted i et lidt for ensformigt udtryk, og vokalpræstationen bliver også noget indadvendt. Hitsinglen ”Dive” tænder dansegulvet med sin uimodståelige hookline og vokalsamples og sætter Pernille i scene som bærende frontkvinde.

”Boss” flytter Blondage et nyt sted hen, hvor Esbens vokal er nærmest r&b’sk i sit udtryk, trommerne ganske vist stadig hugger igennem, men vi er er et helt andet sted end den hurtige dansefest. Et fint nummer.

Mod koncertens afslutning bliver vi til gengæld smidt på en ladvogn med bind for øjnene, og man savner retning og nærvær på projektet. Legesygen tipper til det overgjorte, og Blondages konstante søgen efter nyt popterræn bliver for meget af det gode. ”Pray” formår ellers at løsne Esben op som mere udfarende frontmand, hvilket er klædeligt. For for langt hen ad vejen savner man samme nærvær i eksperimenterne.

Lucky Black Skirt
Lost U
Boom