Dansk kunstnernavn, internationalt niveau

Lydmor, Spot Festival, VoxHall, Aarhus

”Hvorfor er det egentlig MØ og Lukas Graham og ikke Lydmor, der har fået et internationalt gennembrud? Lydmor er da længder bedre,” sms'er en kollega til mig efter dagens koncert på Spot. Uden at forklejne Karen Marie Ørsted fra Odense eller Lukas fra Christiania er jeg ikke utilbøjelig til at give ham ret. På 35 minutter formår Lydmor med det borgerlige navn Jenny Rossander i hvert fald at give en fremragende optræden på et fyldt VoxHall, endda trods et teknisk nedbrud undervejs.

Lydmor er på vej med et nyt album, inspireret af at hun det seneste år har været bosat i Shanghai, som hun flyttede til for at få ny inspiration. Det må man sige, at hun har fået at dømme efter dagens sæt, hvor seks ud af otte numre ikke tidligere er udsendt. I forhold til tidligere solooptrædener har Lydmor udvidet med keyboardspiller og trommer, noget jeg i øvrigt efterlyste, da jeg anmeldte hende på Spot i 2015. Tak for lydhørheden!

De ekstra musikere giver klædelig fylde til hendes elektropoppede lydbillede – så meget, at hendes ellers så smukke og klare, let melankolske vokal drukner lidt i åbningssangen, men herefter er der styr på udtrykket. Også visuelt, hvor Lydmor optræder relativt letpåklædt, men iført fluorescerende kropsmaling. Malet sig i ansigtet har også udvalgte publikummer, som har fundet malingen ligge rundt om i salen. Noget, som jeg dog først opdager, da koncerten er ved at være forbi, og her kunne en enkelt opfordring eller to fra scenen nok have været på sin plads for at få flere med.

Ellers er der ikke meget at udsætte på Lydmors overlegne optræden, hvor hun imponerer med en stærk og smuk a cappella-passage i begyndelsen af den forholdsvis afdæmpede sang ”Claudia” og ubesværet når høje toner i omkvædet. Allerede tidligt begynder hun at gå rundt mellem publikum på ryggen af nogle vagter (det antager jeg, det kan også være menige publikummer). Det får intensiteten til at stige, og da sangene er yderst fængende, er det en varm følelse at være del af denne sammensmeltning af kunstner og tilhørere. Også downtempo-nummeret ”Shanghai” er et højdepunkt, og så kan man leve med et kortvarigt computernedbrud og nødvendig genstart af sangen kort forinden.

Lydmor lukker med en intens, ravende version af det lidt ældre nummer, den ellers langsomme ”I Love You”, og er igen en tur rundt blandt det begejstrede publikum. Det kan kun svære et spørgsmål om tid, før MØ ikke er den eneste danske kunstner med et navn, som internationale medier og musikelskere skal lære at udtale.

The Mansion
New Cars and Babies
Claudia