Søstertrioen viser, at rocken har en fremtid

Velvet Volume, Spot Festival, SCC, Aarhus

Arkivfoto

Den aarhusianske søstertrio Velvet Volume var her, der og alle vegne i 2016 med to singler, GAFFA-forside, turné og adskillige festivaloptrædener, blandt andet på NorthSide. Siden sensommeren 2016 har der dog været ret stille om dem, men på Spot Festival er de tilbage, og de fortæller blandt andet, at de er på vej med deres debutalbum, der kommer senere i år.

Velvet Volume stiller op iklædt sort, rødt og hvidt. Det er oplagt at tænke på White Stripes, der dyrkede den samme farvetreenighed, og musikalsk er der også fællestræk. Det er rå, upoleret og halvtung rock, med både guitar- og bassolo, og gruppens store liveerfaring er tydelig. De spiller fremragende, sammen og hver for sig, og samtidig har de hele to stilsikre frontfigurer: Bassist Noami Lachmi med den melodiske og sødmefulde popstemme og guitarist Noa Lachmis mere aggressive og punkede vokal. De to synger duetter i adskillige sange, og deres vokaler fungerer fortrinligt både sammen og som kontraster til hinanden.

Salen er næsten fyldt, og de mange hundrede publikummer bliver hængende under hele trioens 33 minutter på scenen. De får både tre af gruppens singler, ”Honey”, ”Running Wild” og ”I Think I Need You” og fire endnu uudgivne sange, som vi må formode kommer med på det kommende album. Her markerer især ”Leaving to Heaven” og ”We Just Wanna Get Along” sig med henholdsvis langsomme og hurtige vers og hurtige og langsomme omkvæd – altså effektive temposkift undervejs i hvert nummer, og især den tunge ”We Just Wanna Get Along” har potentiale.

Jeg har ofte hørt kommentaren ”Velvet Volume spiller fedt, men jeg synes, de mangler nogle sange, der kan blive hits”, når jeg har diskuteret dem med folk. Efter at have set gruppen live nogle gange, synes jeg efterhånden, de er vokset med opgaven, også hvad angår sangskrivningen, og det bliver derfor et femtal og et ja tak herfra. Også fordi de er noget så sjældent som unge på omkring 20 – trommeslager Nataja er endda stadig teenager – der spiller rock frem for r&b, elektropop eller AutoTunet hiphop. Med andre ord: Rocken er ikke død, og Velvet Volume giver den nyt liv.

Honey

Running Wild

Leaving to Heaven