Slowdive
Slowdive

Shogazer-pionererne bryder 22 års tavshed mesterligt

LP / Dead Oceans
Udgivelse D. 05.05.2017
Finn P. Madsen

Nogle bands går tiden sporløst hen over. Britiske Slowdive er et af dem. Sammen med My Bloody Valentine, Ride, Pale Saints og Lush var bandet en del af shoegazer-bølgen, der i slutfirserne skyllede ind over det britiske. De var om nogen stilskabende indenfor genren, der udmærkede sig ved brugen af effektpedaler godt garneret med rumklang og en sugende støj. Slowdive udkom i sin tid på det legendariske selskab Creation. De forventede at finde et hørbart hit på gruppens tredje album Pygmalion, men bandet valgte at eksperimentere med en mere elektronisk og ambient-agtig lyd. En uge efter udgivelsen valgte Creation at smide dem på porten. Som modtræk opløste bandet sig selv.

Der har aldrig været skår medlemmerne i mellem, og det er måske derfor, at Slowdive lyder så meget i balance med sig selv på gruppens fjerde album i eget navn. På åbneren Slomo piskes et pulserende trommebeat op, mens de krystalklare guitarlinjer strømmer varmt og omfavnede mod en. Star Roving og Don't Know Why besidder en svimlende og altopsugende centrifugalkraft, hvor Neil Halstead og Rachel Goswells papirstynde vokaler smyger sig smukt om hinanden. Slowdive er langtfra et nostalgitrip, som kunne have været frygtet. Tværtimod samler bandet op, hvor de slap og forfiner deres kosmiske udtryk yderligere, som på udgangssuiten, den over otte minutter lange Falling, hvor det samme repeterende pianoanslag gentages igen og igen. Shoegazer-pionererne indbyder atter til stjernekiggeri og drømmerier, som var de fra en anden verden.