Fornem release-koncert med vertikal forbindelse

Kira Skov & Maria Faust, Vor Frelser Kirke, København

Fornem release-koncert med vertikal forbindelse

Anmeldt af Ivan Rod | GAFFA

Fredag den 12. maj udkommer Kira Skovs og Maria Fausts fælles nye album, In The Beginning. Men allerede onsdag aften den 10. maj gav de to med dansk band og estisk kor en udsolgt release-koncert i mægtige Vor Frelser Kirke på Christianshavn. Her spillede de to med seriøs back-up hele det nye album.

Albummet – for lige at tage dét først – er produceret af legendariske Mark Howard, som over tid har formået at high-lighte en helt særlig gråtone i Kira Skovs ledende udtryk. Selvsamme Howard var med til at indrette et ”studie” i den nedlagte kirke i Estland, hvor albummet sidste år blev optaget, men hvilken rolle, han ellers spillede i tiden op til optagelserne, står ikke klart. Om dét pågældende studie / kirkerum i Estland inspirerede Skov og Faust til at skrive sakrale tekster, eller om teksterne dikterede valget af en kirke som ”studie”, står heller ikke klart. Men tekstmaterialet – og i øvrigt det estiske kors seriøse back-up – gør det meget klart, at Skov og Faust med deres fælles materiale fører os ind i en religiøs kontekst.

Studiet / kirkerummet i Estland er – at dømme efter billederne i albummets booklet – mere beskeden end Vor Frelser Kirke, og dét kan være forklaringen på, at der live var ”højere til loftet”, end der er på albummet. Lyden var mere storladen live. Mere fyldig, dyb og organisk.

Vel bar den stramt styrede koncert præg af mange tekniske småfejl, men det gjorde intet. For der var noget andet og større på spil i Vor Frelser Kirke og i det grænseland mellem indie-rock, kammerjazz og sakralt korværk, som Skov og Faust har skabt.

Koret, trommerne, bassen og de fire blæsere blev på stedet ledet af Faust, og dét med en naturlig autoritet, som sikrede Skov de bedste betingelser for at udfolde værkets tekstuelle gråtone, melankoli og tristesse med vokal råstyrke. Dén råstyrke – og det storladne back-up – gav en umiddelbar fornemmelse af en vertikal forbindelse. Fra kirkerummet på Christianshavn var der simpelthen kontakt opad. Og dén kontakt kunne både Skov, Faust og publikum rumme.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA