Alt-J
Relaxer

Prisvindende trios indieudladninger er på grænsen til det forkrampede

Album / Infectious
Udgivelse D. 02.06.2017
Finn P. Madsen

Den britiske trio Alt-J har aldrig valgt den lette vej rundt musikalsk og er kendt for at bruge oceaner af studietid på deres album. På Relaxer, det tredje udspil fra det umage band, er de sprunget ud af deres komfortzone. Indspilningerne er forkortet og er foregået som slags en bevidsthedsudvidende jam, hvor der bydes ind med lidt af hvert. Helhedsindtrykket er desværre også derefter. Gruppen skyder på store dele af albummet med spredehagl og langt over mål musikalsk. Trioen med base i Leeds hev ellers den store overraskelse ud af ærmet på This Is All Yours, hvor de med stor indlevelse parrede deres pastorale toner med en sart form for indierock og igen brugte diverse samplinger til at løfte helheden.

Med et par akustiske guitarstrofer åbner 3WWW ballet, for at slå over i et dybt meditativt beat, hvor Joe Newmans Bee Gees-falset fortæller om en seksuel affære og de forførende dyriske instinkter: ”Well, that smell of sex/Good like burning wood”. Wolf Alices Ellie Roswell sniger sig herefter ind i lydbilledet med en forståelse af den prekære situtation: ”Love is just a button we pressed last night by the campfire”. In Cold Blood og Hit Me Like That Snare er det tætteste, Alt-J kommer på en regulær rocksang, men både struktur og de abrupte rytmer spænder ben for sig selv.

Bedre bliver bandets forsøg på at gøre The Animals' klassiker House of the Risning Sun til en hymne ikke. Den fremdrift, som det originale nummer besidder, bør der ikke pilles ved. Relaxer er fyldt med kunstfærdige indieudladninger på grænsen til det forkrampede, og Alt-Js forførende hymnerock viser sig kun momentvis som på de smukke og nøgne Adeline og Pleader. Her spiller bandet ikke med musklerne, men holder sig til de simple skitser, en god sang er bygget op på.