Stemmen bryder larm og stilhed

London Grammar, Heartland Festival, Lowland Stage, Egeskov

Stemmen bryder larm og stilhed

Anmeldt af Jens Dræby | GAFFA

Hannah Reid lyder som en sanger klædt i lange mørke kjoler og en tyk stiv sminke. Stemmen er kendetegnende for London Grammar, som en overdådig og melankolsk tudende vind, der farer over norske fjelde, på tværs af danske vesterhavsstrande og bliver hængende i lange finske nætter. Med andre ord, så er Reids stemme nordisk ad Pommern til. Den altafgørende stemme, som indtog Lowland Stage, var imidlertid klædt i det mest almindelige festivaloutfit. Hannah Reid så ud som en ung kvinde fisket fra Distortion, men hun leverede de flotte sange over små elektroniske beats som en rigtig verdenskvinde.

Der var kun stemmen i starten. Som verdens mest utaknemmelige instrument vred Hannah sin vokal i en a cappella-intro på "Rooting For You", som blev akkompagneret i glidende overgang af de to andre grammatikere Dominic Major og Dan Rothman. Til publikums begejstring fortsatte den fokuserede London-trio over i Kavinskys "Nightcall", der viste, at både band og sang havde, hvad der skal til. Det var ikke nødvendigvis Hannah Reid i sit ufejlbarlige hjørne, men her var en sangerinde med en ro og en atmosfære omkring sig, som kunne få et festivalpublikum til at holde bøtte i lutter afventende begejstring.

Det var svært ikke at se lighederne med The XX, da London Grammar "bare" har en dramatisk Florence Welsh-vokal i stedet for Romy Crofts underspillede røst og naturligvis har sangen mere i centrum. På numre som "Flickers", "Sights" og lukkeren "Metal & Dust" fik Rothman og Major lov til lege en del mere, og det kom der nogle strålende live-udgaver ud af. Den store scene havde godt af noget elektronisk tyngde og noget opløftende drum&bass.

Den kortvarige regn viste sig som velsignelse for koncerten og festivalen, der var tynget lidt af en god håndfuld picnic-koncerter. Pludselig kunne vi stå og nyde musikken med øjne og ører og mund og polypper, og det var fedt, selvom London Grammar snildt kunne have arbejdet endnu mere i de fede live-versioner for ikke at lade alt hvile på Hannah Reids vokal. Selv ikke med en stemme, der kunne tvinge sig igennem alt mulig lyd og ud over al mulig stilhed, var det helt nok til en rigtig god koncert.

Rooting For You

Nightcall (Kavinsky-cover)

Big Picture