Gedigen elektrorocket genkomst

Veto, Heartland Festival, Highland Stage, Egeskov

Gedigen elektrorocket genkomst

Midnatskoncerten med elektrorockerne Veto på Heartland er gruppens første i Danmark i fire år, og i øvrigt den eneste med bandet i Danmark i år. Det er med andre ord en eksklusiv oplevelse, ikke som da de spillede på snart sagt alle festivaler i slutningen af 00’erne og starten af 10’erne. Koncerten tiltrækker af samme grund et stort publikum, som må leve med 10 minutters forsinkelse, da Eddie Vedder slet ikke kan stoppe på naboscenen.

Siden Veto sidst var aktive, har forsanger og keyboardspiller Troels Abrahamsen haft gang i sin akustiske solokarriere under navnet Exec, ligesom bassist Jens Skov Thomsen er blevet en del af indie-supergruppen Mantua med Turboweekend-sanger Silas Bjerregaard og den tidligere Dúné-trommeslager Malte Aarup-Sørensen. Nu er de så tilbage – og lyder alt andet end ude af træning.

Badet i hvidt stroboskoplys går Veto på scenen og lægger ud med ”Take it Outside” fra 2011-albummet ”Everything is Amplified”. De fem medlemmer – Abrahamsen, Thomsen, guitarist David Krogh Andersen, trommeslager Mads Hasager og keyboardspiller Mark Lee – har fået selskab af slagtøjsspiller Birk Storm som ekstramedlem, og med sin diskrete raslen med alt, der kan rasles med, lægger han nye nuancer til det gennemarbejdede lydbillede, hvor den håndspillede, groovy bas har fået meget plads, så man næsten skulle tro, at WhoMadeWho var i huset.

I front synger Troels Abrahamsen ekspressivt og fremragende, på én gang melankolsk og udadvendt, og man kunne næsten få den tanke, at han havde konkurreret med førnævnte Silas Bjerregaard om, hvem der kan kalde sig den mest følsomme elektrorocksanger i Danmark. Hans karakteristiske gestikuleren og viklen mikrofonledningen omkring armen er dog helt hans egen.

Debutalbummets ”You Are a Knife” følger og vækker straks genkendelsens glæde hos publikum. Sangen rummer linjen ”There’s a beat in all machines”, som ligeledes er titlen på debutalbummet fra 2006. Live er der også noget maskinelt over Veto i al deres skridsikre fremtoning, hvor de desuden imponerer visuelt med sparsomt, stemningsfuldt og natklubassocierende lys, men der synes også at være hjerteslag derinde bag panseret, levende væsener, ikke mindst i Troels Abrahamsens let vemodige vokalklang.

”I Am Here”, sættets fjerde sang, er første, fine nye nummer, som især udmærker sig ved dansevenlig el-bas og føjer sig fint til bagkataloget. Det samme gør senere den anden nye sang, den energiske ”16 Colours”, hvor lysene meget passende nu viser alle regnbuens farver på bagtæppet. En del af sættet er hentet fra gruppens to ep’er ”Sinus” og ”Point Break” fra 2012 og 2013, hvilket overrasker mig lidt, da de ikke hører til bandets kommercielt mest succesfulde udgivelser, men hatten af for ikke at satse på det sikre – og kvaliteten er der ikke noget at udsætte på.

Vi får dog mod slutningen af koncerten et regulært hit, ”I Say Yes, You Say Yes”, som bliver modtaget med fællessang og går direkte over i den nye, solide uptempo-sang ”The Take, The Pace” med dansable, synkoperede trommer og flot kor fra Jens Skov Thomsen. Et bevis på, at skaberkraften er intakt hos Veto, også selvom det ikke lyder, som om de har genopfundet den dybe tallerken i forhold til forgængerne. Det skal dog blive spændende at høre deres kommende fjerde album, der efter planen udkommer i begyndelsen af 2018. Og til den tid er bandet også meget velkommen tilbage på de danske koncertscener.

Take it Outside

You Are a Knife

Turner