Hvem er The Lights? Vi er The Lights!

Francis And The Lights, Heartland Festival, Highland Stage, Egeskov

Hvem er The Lights? Vi er The Lights!

Anmeldt af Jens Dræby | GAFFA

Francis Farewell Starlight er ikke døbt med det navn, som han også har givet til sit debutalbum. Der er heller ikke reelt nogen “Lights” i Francis And The Lights, ikke med til Heartland-festivalen, ikke nogensinde. Medmindre der er. Det er både åndssvagt og forvirrende, men den romantiske tanke er at Starlight’s en-mands-r&b-projekt skal rumme, hvem der der end har lyst til at lege med i det autotunede og hysteriske univers. Det er der mange, der gerne vil ,og det betyder bl.a. at Kanye, Drake, Chance The Rapper og Bon Ivers Justin Vernon har haft en finger med i spillet, for at Francis And The Lights kan stå på Highland Stage foran et bredt smilende og lækkert dansende publikum i den lave sirup fra aftensolen.

Der var kun ham. Med bare en discjockey i ryggen og et lille keyboard med ekstra autotunet mikrofon i hjørnet var scenen mere blottet end den hidtil har været på den feinschmeckende festival. Der var en rigtig god grund til at scenen var fri fra forhindringer og overflødelige bandmedlemmer, der måske kunne nuancere og afrunde musikken lidt udover de hidsige synths og den dunkende bas. Til lyden af standard-Drake kom Starlite væltende ind i den store hvide musling af en scene og begav sig straks ud på en færd med minimal indsats i forhold til musik, der praktisk talt styrede sig selv fra dj-pulten helt ned til vokalen.

Men hvis Francis skulle stå og synge hele tiden eller spille på et eller andet instrument, hvordan skulle han så nogensinde kunne vralte, spankulere og chassére rundt som en sær blanding af Mick Jagger, Chris Martin og en Fedtmule-rockstjerne. Det var hele showet. Francis som en ukuelig og charmerende frontmand, der holdt fanen højt fra koncertens begyndende beskedne fremmøde og til “May I Have This Dance” gjorde alle foran scenen til dansere og medlemmer af det flygtige The Lights.

Der var flere, der kunne dansen. Altså dansen fra videoen med Kanye og Vernon, videoen til “Friends”, der gav Francis Farewell Starlite et skub op til YouTubes virale stjernehimmel. “Friends” var dog bare et solidt mellemniveau for en koncert, hvor Francis både løb ned bag de bagerste publikummer og klatrede op på en piedestal af stablede højtalere. Det øjeblik, hvor man som storsmilende festivalgæst kan stirre på en bekymret vagt, en festliderlig sanger og en målrettet backstageansvarlig klar til at trække stikket er uvurderligt.

Til det nye danselystne publikum har koncerten med Francis And The Lights været det totale klimaks og mødet mellem kunstner og publikum har sjældent været renere end her. Og det var uanset om det var til den Prince-swingende “I Want You to Shake”, den poppede hvide Active Child-r&b-ting “It’s Alright 2 Cry” eller den afvekslende Bon Iver-agtige ballade “My City's Gone”. Det var ikke særlig “live”, men det var et show uden lige, der fik hjertelandet til at flagre med armene og synge hysterisk.