Tidligere indierockere kigger sig ikke tilbage

Choir of Young Believers, Heartland Festival, Highland Stage, Egeskov

Choir of Young Believers har gennemgået noget af en udvikling i de senere år, både live og på plade. Gruppens seneste album, ”Grasque”, fra 2016, har modsat de engelsksprogede forgængere tekster på både engelsk, dansk og græsk – sanger og sangskriver Jannis Noya Makrigiannis har græske rødder – og er mere elektronisk og mindre indierocket. Sådan er det også live, hvor kvintetten stiller op med hele tre keyboardspillere og en trommeslager, mens der kun bliver brugt guitar og el-bas på enkelte sange, og den tidligere så karakteristiske cello og korvokal fra Cæcilie Trier (i dag kendt for CTM) er også en saga blot.

Jannis Noya Makrigiannis’ krystalklare, lyse vokal er dog bibeholdt, og den glimrer smukt allerede fra åbningsnummeret, det dansable P6-beat-hit ”Serious Lover”. Lydniveauet er højt, og trommerne brager løs, så jeg trods ørepropper må gå lidt væk fra området nær scenekanten. Det fortsætter på ”Jeg ser dig”, inden bandet spiller det første af i alt tre nye numre. En fin, dansksproget downtempo-sang, der begynder behersket, men får mere instrumentalt kød på undervejs og kulminerer med en intens keyboardsolo. Senere får vi endnu en ny dansk på dansk, hvor Makrigiannis her har kastet sig over den omdiskuterede vokaleffekt AutoTune i endnu højere grad, end han lugter til den på ”Grasque”-albummet. Det bliver aldrig min favorit-lyd-manipulator, men Makrigiannis bruger den dog mere kreativt og smagfuldt end mange af sine kolleger, og vi ved jo godt, at han ikke gør det for at skjule, at han ikke kan synge – for dét kan han.

Det samme gælder for dagens tredje og sidste nye sang, der både er på dansk og engelsk og ligesom hovedparten af sættets øvrige numre har en længde på fem-seks minutter – sådan føles det da, jeg tager ikke tid. Resten af koncerten er sange fra ”Grasque”, mens vi ingen godbidder får fra Choir of Young Believers’ to første, ellers fremragende album ”This Is for the White in Your Eyes” og ”Rhine Gold”. Jannis Noya Makrigiannis er en mand, der ikke kigger sig tilbage, og det må man respektere, selvom jeg savner både celloen, kvindekoret og de supermelodiske sange fra især debuten, hvor det senere materiale ofte har fokus på stemninger mere end melodilinjer. Stadig er Choir of Young Believers dog et spændende orkester, som jeg fortsat vil følge med stor interesse.

Serious Lover

Jeg ser dig

Ny sang