Nær perfektion

TIna Dickow, NorthSide Festival, Blue Stage

Nær perfektion

Anmeldt af Niki Treumer Mogensen | GAFFA

Det var ikke ligesom torsdagen under Roskilde Festival, 2007, intet bliver måske sådan igen, men vejret under Tina Dickows koncert på NorthSide fredag gav klare mindelser om mudderbadet dengang for 10 år siden. Det var i øvrigt samme år som hendes Count to Ten-album udkom, og jubilæet fejrede Dickow med spille pladen i dens fulde længde, dog bagfra. Mens regnen væltede ned indtog sangerinden, der er opvokset i Åbyhøj-bydelen, hvor pladsen ligger, scenen helt klædt i hvidt, mens bandet omkring hende alle var iklædt sort.

Disse bød ind med to guitarer, bas, trommer og ekstra perkussion, og så var hendes mand, Helgi Jónsson, som altid med. Denne bød ind med keys og, på “You Know Better”, trækbasun, inden han selv skulle give koncert på festivalen på andendagen. Sammen assisterede bandet Dickow i at give en aldeles fremragende koncert, som på trods af regnen evnede at fastholde et publikum, der omstændighederne taget i betragtning havde en virkelig flot størrelse.

Koncertens omdrejningspunkt spillede under de fleste af de 11 sange guitar, men under ”Cruel to the Sensitive Kind” tog hun for en sjælden gangs skyld saxofonen under kærlig behandling. Denne skæring blev, som koncertens øvrige, leveret på flotteste vis og med en glæde over at være på scenen, der kunne mærkes langt nede blandt publikum.

Albummets høje standard gjorde opgaven taknemmelig for Dickow, der havde virkelig godt og prøvet materiale at forkæle publikum med. Især ”Sacre Coeur”, ”Open Wide” og ”On The Run” vakte glæde blandt publikum, sidstnævnte ikke mindst da det nyere hit ”Pigen Ud Af Aarhus” blev flettet ind i c-stykket. Højdepunktet var imidlertid titelsangen ”Count to Ten”, der blev leveret som koncertens sidste og med et rocket instrumental-stykke til sidst var en flot klimaks for koncerten.

Efter at have set flere andre danske kunstnere kæmpe lidt med at banke rusten af og levere fejlfrit tidligere på dagen, var det vidunderligt at lade sig underholde at en helt igennem professionel og tilpas Dickow i den lille times tid, koncerten varede. En time, hvor publikum næsten, men også kun næsten, blev tryllebundet i en grad, så de kunne glemme den vedholdende regn fra oven.