Ride vågnede sammen med NorthSide

Ride, NorthSide Festival, Blue Stage

Ride vågnede sammen med NorthSide

Anmeldt af Niki Treumer Mogensen | GAFFA

Det var interessant at se, hvordan publikummet til koncerten med engelske Ride, dannet i 1988, bestod af lige dele gamle fans og nyere lyttere. Billederne på stormskærmen af forreste række viste en del gutter i 40’erne, som så ud til at rocke løs til deres gamle favoritter, mens mindst én af de yngre publikummer blev fanget midt i et større gab. Og det med at vågne blev også en slags tema for koncerten, hvor Ride lige skulle sparkes i gang, inden de fik banket niveauet op på et fornuftigt niveau.

”Vi er lige kommet ud af bussen, og det har været en lang nat, vi har haft i den,” fortalte den ubarberede forsanger og guitarist, Mark Gardner, publikum allerede efter første sang, som også bød på den første af flere skæverter under koncerten. Således var Laurence Colberts trommer noget mudrede i lyd-billedet, og selvom det hurtigt blev bedre, skulle det vise sig at være med til at tegne billedet af en koncert med flere sådanne småfejl.

I ”Seagull” fejlede Colbert selv, og i den efterfølgende ”Like A Daydream”, en af hitsene fra bandets storhedstid inden opbruddet i 1996, missede guitarist og tidligere Oasis-medlem Andy Bell en pedal i en overgang, hvilket gav et ufrivilligt break i sangen. Også i ”Dreams Burn Down” var der problemer med pedalerne, som Bell var på knæ og rode rundt med, mens resten af bandet spillede videre. Publikum blev siden rost for at være meget tålmodige med bandet, der virkede lidt rustne, og det er måske også på sin vis forståeligt. Deres kommende album Weather Diaries, som udkommer i næste uge, er gruppens første i 21 år, og koncerten på NorthSide blandt de første i mange år.

De fire stjerner er måske også en smule gavmildt, men i anden halvdel af koncerten overbevidste Ride alligevel. ”Vapour Trail” blev leveret sikkert, inden kulminationen kom under den sidste sang, ”Drive Blind”. Denne blev begyndt tre minutter før bandets sæt egentlig var programsat til at slutte, men disse blev brugt og fem mere til, før Ride var færdige. Et støjstykke, der bare blev ved – men ikke for længe – mundede til sidst ud i en overgang tilbage til vers og omkvæd, og den svulstige skæring efterlod et nu væsentligt mere vågent publikum klar til yderligere soniske eventyr. Her anbefalede bandet i øvrigt selv blandt andet The Kills, der gik på blot få minutter efter Ride og således forlængede rock-vivarret, samt techno-kongerne The Prodigy, aftenens hovednavn og et andet oplagt mødepunkt mellem de forskellige generationer af publikum.

Lannoy Point

Charm Assault

Seagull