Dræbende kedsomhed

The Kills, Northside Festival, Green Stage

Dræbende kedsomhed

Anmeldt af Simon Nielsen | GAFFA

Man kan nok godt gå så langt at sige, at The Kills har et særligt forhold til Danmark. Måske ikke til landet som sådan, men mere til musikken, vi efterhånden har formået at eksportere. Her tænker jeg særligt på Baby In Vain, der adskillige gange har indtaget den amerikanske landevej som supportband for The Kills. Og musikalsk er det også til at få øje på en sammenhæng, når karismatiske frontkvinder mødes i fusionen af americana og støj. Allison ”VV” Mosshart er en vokalist, som sjældent er set inde for rockmusikken. Ikke alene er hun en kvindelig frontfigur, som der af uforklarlige årsager befinder sig alt for få af i rocken, hun omfatter samtidig en karisma, der kan gøre selv Alex Turner fra Arctic Monkeys misundelig. Sammen med guitarist Jamie ”Hotel” Hince udgør de The Kills, når hun ikke lægger vokal til The Dead Weather med Jack White, og særligt på The Kills’ seneste udgivelse Ash & Ice formidler The Kills en tyngde, der i sit udgangspunkt kan får gang i en enhver eftermiddagsfest. Men sådan gik det ikke til under lørdagen på NorthSide – faktisk tværtimod.

Som udgangspunkt har sættets åbningsnummer til opgave at blæse publikum bagover. Sådan går det sjældent, særligt leveret af et band, der udgøres af to personer, men alligevel bør åbningsnummeret i det mindste lægge et niveau, der ikke bør falde, før næste band går på scenen. Men selvom sættet i stor grad var udgjort af sange fra The Kills’ seneste udgivelse, nåede de aldrig helt ud over scenekanten, selvom Allison Mosshart prøvede ihærdigt og leverede sin inderlige vokal på en facon, der giver udtryk for, hvordan en kvindelig frontkvinde skal skæres. ”Heart Of A Dog” udvikler sig med en lidt for lang pause til ”U.R.A. Fever” fra albummet Midnight Boom, imens tankerne sendes afsted mod den gentagende ugidelighed, jeg personligt mener præger lidt for mange internationale rockbands, der rider med på hype-bølgen. Først under ”Doing It To Death” fra Ash & Ice får Allison Mosshart fat om publikum, der bevæger armene i takt med et ellers dybt musikalsk fundament, men den energi har det igennem koncerten med at forsvinde lidt for hurtigt igen.

Selvom sættet er udgjort af sange fra langt det meste af bagkataloget, er den musikalske variation for begrænset og udvikler sig hurtigt i en kedelig retning. Numre som ”Tape Song” fra Midnight Boom og ”Echo Home” fra Ash & Ice lyder simpelthen for ens, og først under sættets sidste nummer viser Allison Mosshart og Jamie Hince for alvor det format, de formår at formidle udenfor scenen. Men alt for sent bliver publikum benådet med en sådan oplevelse, og som afslutningsnummeret udvikler sig til et mash-up med ”Monkey 23”, bevæger intensiteten sig stille og roligt væk igen, imens The Kills gør sig klar til at forlade NorthSides grønne scene.