Helmig hittede i semi-hipsterland

Thomas Helmig, NorthSide Festival, Blue Stage

Helmig hittede i semi-hipsterland

Da Thomas Helmig blev annonceret som optrædende på NorthSide, vakte det visse protester på de sociale medier. Hvad laver en festlig, folkelig og fornøjelig, midaldrende hitmager på en ungdommelig, indie-orienteret semi-hipster-festival? spurgte nogle. Dette forhindrer dog ikke pladsen foran Blue Stage lørdag aften i at være stuvende fuld, og folk begynder straks at synge med, da Helmig, klædt i hvidt, entrerer scenen og lægger ud med de 29 år gamle hit ”Dagen efter dagen derpå”. Bag ham hænger en enorm videoskærm, som først viser farvestrålende animationer og derpå de seks bandmedlemmer i silhuet, inden skærmen løfter sig og åbenbarer det velspillende orkester, der til en afveksling ikke byder på en kvindelig korsanger. Lidt kvindeligt islæt får vi dog, mere herom senere.

Helmig smiler bredt og fremstår yderst veloplagt. Han begynder først at spille guitar adskillige numre inde i koncerten og har derfor god mulighed for at danse rundt. Han strutter af selvtillid: ”Det bliver fedt, det her. Jeg sætter mig bag rattet, og så kører vi den hjem sammen.” Det er også det, der sker. Der bliver ikke taget chancer, men spillet hit på hit på hit, mest på dansk, og folk skråler med af fulde hals. Den netop udgivne single ”Saml det op” understreger, at Helmig ikke har glemt, hvordan man skruer en iørefaldende sang sammen. Til gengæld kan han ikke skjule, at hans stemme har fået lidt patina gennem årene, og måske af samme grund er den ikke mikset særlig højt i lydbilledet. Helmig har ikke udgivet en single med pro-rygergruppen Den Gule Negl for ingenting.

”Op og ned” fra den dansksprogede comebackplade ”Helmig herfra” fra 2006 bliver spillet i en ganske langsom version, mens en stor jordklode viser sig på storskærmen. En anden sjæler er hjemstavnssangen ”Malaga”, som publikum ikke overraskende synger særlig kraftigt med på. Der er givetvis mange her på pladsen, som ligesom Helmig lukker deres øjne i Aarhus. Helmig konstaterer under koncerten, at han er kommet her mange gange som gæst og gerne tager en tur mere på scenen. Han tilføjer: ”Der er nogle, der har skrevet, at jeg er fejlplaceret. Så vil jeg sige, at det føles fedt at være fejlplaceret.”

Klassikeren ”Det er mig, der står herude og banker på” har fået en finurlig stille intro, og senere synger Helmig fiffigt en strofe af ”Velkommen til Medina”, og ja, der kommer hun så, duetpartneren fra ”100 dage”, som vi selvsagt får. Medinas vokal går faktisk kraftigere igennem end Helmigs på sangen, og hun gør en udmærket figur – og hun er jo også lokal.

”Stupid Man” får igen gang i heftig fællessang, inden Helmig og band forlader scenen. Den opmærksomme fan har for længst spottet, at vi mangler ”Nu hvor du har brændt mig af”, og nej, vi bliver da heller ikke brændt af, da Helmig kommer tilbage og fremfører sangen, mens skærmen i mellemtiden er gået ned foran bandet. Trommeslager Claes Antonsen har dog fået lov til at komme med foran, måske for at understrege, at han er Helmigs ældste samarbejdspartner, som har været med, siden Helmig kom med i Elevatordrengene i 1983. Skærmen, som i øvrigt generelt viser nogle flotte animationer, går dog op igen, og Helmig og band slutter sammen til stor jubel blandt publikum. Nej, Helmig var bestemt ikke fejlplaceret på NorthSide, og han skal være velkommen tilbage en anden god gang. Men pas nu på stemmen!

Dagen efter dagen derpå

Jeg tager imod

Saml det op