Stor mund, smukke stemmer og solid poprock

Haim, Tinderbox, Red Stage

Tinderbox er i lighed med mange andre danske festivaler blevet kritiseret for at have en markant undervægt af kvinder på programmet. Forklaringen er dog formodentlig den enkle, at kønsfordelingen blandt professionelle rytmiske musikere i ind- og udland desværre langtfra er lige, og kampen om de kvinder, der rent faktisk er derude, og som formodes at kunne tiltrække et tilpas stort publikum, derfor er ganske hård.

En af de grupper, der vejer lidt op på skævheden, er den californiske søstertrio Haim alias Danielle, Alana og Este Haim. Gruppen brød igennem i 2013 med debutalbummet ”Days Are Gone” og er om to uger klar med den længe ventede og tilsyneladende svære toer, ”Something to Tell You”. Albummet skulle have været ude sidste år, men blev forsinket, og bandet måtte aflyse sidste års Europaturné, der blandt andet skulle have bragt dem til Tivoli, af samme årsag.

Nu er der her så, efter en Tinderbox-usædvanlig lang forsinkelse på 15 minutter. Danielle på leadvokal og guitar, Alana på guitar, keyboard, kor og et lille trommesæt og Este på bas og kor. De har medbragt deres faste trommeslager Dash Hutton samt en keyboardspiller – begge af hankøn, så et rent kvindeband er de ikke live. Gruppen lægger ud med den afdæmpede første singleforløber til det kommende album, ”Want You Back”. Det er en rolig start på et behersket lydniveau, men instrumenterne står klart ud fra hinanden i lydbilledet, og vokalharmonierne sidder, hvor de skal. Samtidig viser Este Haim allerede her sin karakteristiske grimasse (af visse fans kendt som "aborre-ansigt"), hvor hun åbner sin mund voldsomt meget op, uden nødvendigvis at synge. Kvinden har simpelthen en mund større end Kim Larsen, der stod på samme scene et døgn før – imponerende.

Gruppen fortsætter med den mere up-tempo ”If I Could Change Your Mind” fra debutalbummet. Inspiration fra 70’er-westcoastrock som ikke mindst Fleetwood Mac er tydelig. Bandet er efter eget udsagn også påvirket af 90’er-r&b, men det er nu mindre tydeligt live end i studiet. Til gengæld har musikken fået et en anelse mere rocket præg, og Danielle Haim giver her en af koncertens mange guitarsoloer. Gruppen virker dog lidt mere kontrolleret, end da de spillede på Roskilde Festival 2014, hvor de virkelig syrede ud.

Este Haim står for det meste af kommunikationen med publikum og fremstår lidt som bandets klovn – i ordets bedste mening. Hun roser publikum for at være sexet og koketterer med, at hun håbede på, at nogen vil sige ”tak i lige måde” – da det er sket. Hvad jeg tænker om kvindernes udseende, er naturligvis sagen aldeles uvedkommende – det er jo et seriøst musikmagasin, det her.

Et andet nyt nummer, ”Little of Your Love”, viser igen gruppen fra en lettere rocket side, komplet med afsluttende guitarsolo, mens ”Forever” fra debuten er en af deres mere funky kompositioner. Den shufflende ”The Wire” får sat gang i fællessang, mens det kræver lidt for gruppen at få sat gang i den ønskede dansefest på den ellers groovy ”Falling”. Måske er lyden en anelse for lav, men med lidt hiv og sving og danseopvisning fra alle tre søstre på scenen, sker der noget. Publikum går ned på knæ sammen med bandet og hopper op med dem, og gruppen når klimaks i den afsluttende, nye ballade ”Right Now”, der ellers tøffer adstadigt, men elegant derudad til en start. Sangen slutter dog med en intens trommesolo mellem de tre søstre på hver sin gulvtam og Dash Hutton, og så kommer der for alvor gang i publikum.

Så er det hele dog slut, og efter forholdsvis beskedne 65 minutter og ni sange siger Haim tak for i aften. Jeg kunne sagtens have klaret lidt mere, og et lidt højere lydniveau, men ellers var det en fin, fin poprockkoncert fra tre kvinder, der både kan synge, skrive og spille indtil flere instrumenter – og forhåbentlig kan inspirere andre.

Want You Back

If I Could Change Your Mind

Don’t Save Me