Lige lovlig lavmælte løvekonger

Kings of Leon, Tinderbox, Red Stage

Lige lovlig lavmælte løvekonger

Tidligt fredag aften var Rød Scene ramme for et band bestående af tre søstre, nemlig californiske Haim. Næste band på samme scene var et andet familieforetagende, Nashville-gruppen Kings of Leon alias de tre brødre Caleb, Jared og Nathan Followill og deres fætter Matthew Followill. Med syv album i ryggen er de et erfarent orkester, som har besøgt Danmark adskillige gange. Aftenens koncert er dog den første herhjemme siden Smukfest 2013.

Kings of Leon er et af de bands, jeg har set mest frem til, da de har været fremragende alle de tre gange, jeg tidligere har set dem, på Roskilde i 2008 og 2011 og Smukfest 2013. På Tinderbox kommer de dog lidt skidt fra start. Lyden i åbningsnummeret ”Over” er påfaldende lav, og instrumenterne roder sammen, og selvom Caleb Followills karakteristiske både rå og klagende vokal ligger ret langt fremme i lydbilledet, er det svært at høre, hvad han synger. Det bliver heldigvis bedre i de følgende sange, men lyden er stadig ret lav og temmelig diskant – i hvert fald der, hvor jeg befinder mig, et stykke til højre for mixerpulten. Da pladsen her er fyldt, kan jeg desværre ikke gå andre steder hen for at tjekke, om den er bedre andetsteds.

De fire Followill-musikere og deres to ekstramedlemmer på guitar og keyboard spiller dog glimrende, med veloplagte guitarsoloer fra Matthew Followill og flotte animationer på den T-lignende scenestorskærm, og sangene er udmærkede. Bandet har fået lunkne anmeldelser for deres seneste, lidt mere strømlinede tre-fire album modsat de første tre, sydstatsrockinspirerede udgivelser – det kommercielle højdepunkt, det fjerde album ”Only By the Name” skabte lidt udskiftning i fanskaren – men der er godbidder på dem alle. En del af dem er placeret i aftenens sæt sammen med ældre stjernestunder som ”The Bucket”, ”Molly’s Chambers” og ”Knocked Up”. Og så er ”Only By the Night” repræsenteret med hele fem sange, heriblandt gruppens to største hits, ”Use Somebody” og ”Sex on Fire”, som ligger midt og sidst i sættet.

Begge numre får gang i begejstret fællessang, men ellers synes Kings of Leon at have lidt problemer med at fange folks opmærksomhed. Den ellers smukke ballade ”WALLS”, titelsangen fra deres seneste album og med Caleb Followill på akustisk guitar, fremstår ekstra lav, med en del publikumssnak hen over, og i løbet af koncerten bliver der noget mindre proppet mellem scenen og mikserpulten – med andre ord: Publikum udvandrer. Jeg går derfor lidt rundt på pladsen og kan konstatere, at ja, lige foran mikseren, midtfor, er lyden højere og nogenlunde acceptabel, men det er stadig ikke ligefrem sådan, at bandet vælter ud i hovedet på folk.

Efter ”Sex on Fire” slutter Kings of Leon med sidste års single ”Waste a Moment”, ligesom ”Sex on Fire” en tempofyldt sag, der afrunder koncerten på et nogenlunde solidt niveau. Sammenlignet med The Killers’ veloplagte midnatskoncert på samme scene et døgn tidligere og sammenlignet med Kings of Leons tidligere koncerter på dansk jord var aftenens optræden dog en mindre skuffelse. Den ellers ret fåmælte Caleb Followill siger på et tidspunkt, at han håber, bandet snart kommer tilbage til Danmark. Så kan de forhåbentlig få revanche – især, hvis de skruer op for lyden.