Best of Baest gav gennembrud

Bæst, Copenhell, Pandæmonium

Best of Baest gav gennembrud

Anmeldt af Keld Broksø | GAFFA

Sådan! Trods regn og slud slap bæstet ud: Den dansk dødsmetalscene var vidne til et gennembrud for aarhusianske Baest, som gav det bedste, de havde efter blot et par års eksistens.

Et skybrud forsinkede denne anmelder 10 minutter på cykelturen til koncerten, men Baest gjorde det eneste rigtige, når mest lokkende alternativ for en publikummer ved den forsinkede ankomst var en kop varmt et-eller-andet indenfor i nærmeste telt: Bæst vidste, at der skulle spilles igennem. Og Baest beviste, at det havde ”det”, der skulle til for at konkurrere mod elementernes rasen omkring publikum og deres nemmeste løsninger.

Dødsmetal er ikke så meget et spørgsmål om melodier og finere tonal- og/eller tekstanalyse, men mere om vilje og teknik til at skabe den der fandenivoldske følelse, som deathmetal koncerter er gjort af. Baest har det hele til overmål.

De behersker de tunge kompositioner, den voldsommme growl, hårdtslående thrashguitarer og en altafgørende publikumskontakt, som dødsmetal vil være helt død (undskyld!) foruden.

Ikke mindst blev publikumskontakten bevist i afslutningsnummeret, hvor bandet fra scenen dirigerede en gigantisk moshpit, hvor alle syntes at have det voldsomt sjovt. Lige foran mig stod en cirka 10-årig dreng med sin far og headbangede helt vildt i den største lykkerus. Når man kan være så voldsom uden at skræmme børn væk, så siger det noget om den sympatiske, inkluderende publikums appel, som Baest kan skabe.

Hvad mangler der? Ikke andet end flere timer i øveren kan skabe. Måske lidt større kontraster (andet end lejlighedsvise, korte melodispil som optakt til et par numre). Måske lidt mere humor, når man nu som publikum ikke forstår en pind af, hvad der bliver growlet (heller ikke under numrenes titler ved intro). Men helt ærligt: Vi er ude i flueknepperiet, som mest er for at gemme en femte stjerne til næste lejlighed. Bundlinjen er, at Baest er, hvor de skal være nu, og de er på vej det helt rigtige sted hen med deres ting.

Man skal ikke lade sig forvirre af den gode smag i form af, at der også er en gourmetrestaurant på Nørrebro i København med næsten samme navn (sikkert derfor hedder hjemmesiden også baestband.com). Baest-bandet er alt andet end god smag for et gennemsnitspublikum alle andre steder end på Copenhell, hvor der er plads til alt, som rører sig, så længe det har kvalitet. Det er også en del af charmen ved denne festival, at den også ud over de store kanoner på Hades- og Helveti-scenerne også giver chancen til upcoming bands som Baest. Bandet udnyttede sin chance til fulde.

Personligt bliver jeg ikke forbavset, hvis de næste år får tilbudt en af de større scener. Vi må konstatere, at Best of Baest skabte et gennembrud på Copenhell.

Stort tillykke til bandet med det.