Glædeligt gensyn med danske verdensstjerner – nu med kæmpeorkester

Lukas Graham, Tinderbox, Red Stage

Tinderbox har held med at få booket danske verdensnavne. Sidste år spillede både Lukas Graham og Volbeat, året før gjaldt det MØ, som kom igen i år, og også Lukas Graham er tilbage – mens bandet af uvisse årsager stadig aldrig har spillet på Roskilde Festival. Koncerten er samtidig lidt eksklusiv, da det er gruppens eneste danske festivalkoncert i år (bortset fra Sølund Festival, der udelukkende er for udviklingshæmmede og deres ledsagere) og den indtil videre eneste overhovedet i Danmark i 2017. Til gengæld har de givet adskillige performances i Europa og USA dette forår, herunder til Grammy-showet i Los Angeles, hvor de var nomineret til tre priser. De vandt ingen, men alene det at blive nomineret til en amerikansk Grammy er ikke noget, der sker hver dag for en dansk kunstner. Og så endte hittet ”7 Years” med at være den syvende mest købte og streamede sang internationalt sidste år. Mildt sagt imponerende.

Det er altså et erfarent, men heldigvis ikke turnétræt band, der indtager Tinderbox. Lukas Forchhammer, i aften barfodet, synger fortsat fornemt med sin på én gang drengede og fyldige, meget rene soulvokal, bandet alias bassist Magnus ”Magnum” Larsson, trommeslager Mark ”Lovestick” Falgren og den ret nye, amerikanske tangentspiller William er velspillende, groovy og funky, og blæsertrioen The Rusty Trombones sørger for velsmagende messingsuppe i de fleste sange – og publikum synger med på stort set samtlige numre. Som noget nyt er et helt strygeorkester dog indforskrevet i store dele af koncerten og træder især i karakter på smukke ballader som ”What Happened to Perfect” og ”Better Than Yourself”.

Lukas Forchhammer taler traditionen tro meget til publikum, denne gang især om gruppens mange koncerter og interviews i USA, hvor de har fået kritik for at bande og skåle på scenen – det må de heldigvis godt herhjemme. Til gengæld skal vi 35 minutter ind, inden hans afdøde, højt elskede far bliver nævnt. Lukas Forchhammer fortæller, at han vælger at se dødsfaldet fra den lyse side: Hvis ikke faderen var død, havde Lukas ikke kunnet skrive de sange, som har gjort hans band verdensberømt. Han skynder sig dog at tilføje, at han gerne ville bytte med at blive skraldemand, hvis han kunne få sin far tilbage, men det kan han jo ikke.

Midtvejs smider både Forchhammer og Magnums deres T-shirts, så man kan se deres især for Magnums vedkommende veltrænede overkroppe, og den i forvejen intense koncert synes at gå et gear op i stemning. Forchhammer takker gentagne publikum og udstråler en blanding af ydmyghed og selvsikkerhed, når han både siger, at han ”bliver liderlig af, at 3800 synger med på mine sange i New York, men får endnu mere stiv pik af at se 30.000 mennesker i Odense” og senere tilføjer, at ”jeg jo egentlig ikke er musiker – jeg kan ikke spille noget instrument og ikke læse noder, men jeg kan skrive nogle rim, og det plejer at virke” og ”en koncert er intet uden publikum.”

Det højenergiske ”Only One” byder på flotte spring op i falsetten, og i første ekstranummer, ”Funeral”, trækker Lukas Graham endnu en kanin op af hatten i form af et velsyngende gospelkor. Da de 12 personer står omkring Forchhammer med seks på hver side, kommer jeg til at tænke på Leonardo da Vincis maleri ”Den sidste nadver”. At udnævne Lukas Forchhammer til Messias eller frelser af popmusikken er nok at stramme den, men det var i hvert fald endnu en imponerende koncert fra et orkester, som fuldt fortjent har fået international stjernestatus takket være især den rørende ”7 Years”, som ikke overraskende lukker koncerten. Så må vi bare håbe, at de kan holde niveauet fremover – de skal i hvert fald være hjertelig velkommen tilbage på Tinderbox næste år. Gerne med nye sange.

Take the World by Storm

Drunk in the Morning

Heyo