Bevægende drømmefanger

School Of X, Roskilde Festival, Rising

Bevægende drømmefanger

Anmeldt af Rosa Louise Stilgren | GAFFA

Det var store, svungne bevægelser, der var dominerende, da School Of X tog sit publikum med ind i natten med musik, der mindede om et velkomponeret soundtrack til en stor fortælling. Som mørke silhuetter leverede orkestret forpinte, længselsfulde klange mod de mange fremmødte, der lod sig forføre af det meget gennemførte scenarie, hvor både det visuelle og musikken gik op i en højere enhed.

Det hele blev indledt af et malerisk instrumentalnummer, der forvandlede pladsen til noget, der kunne minde om en støvet kulisse til en sort-hvid film. I et kort øjeblik forstummede larmen fra lejrernes lydanlæg og blev i stedet til tilbageholdte åndedrag. Da Rasmus Littauer tog mikrofonen, tonede han frem som en mørk silhuet og forblev i skyggelandskabet gennem hele koncerten – anonym, men alligevel meget nærværende.

De dybfølte og inderlige sange stod i skarp kontrast til Rasmus Littauers rolle som storpiskende trommeslager, men selvom tonen var blødere end slagene på et trommeskind, leverede han den samme energiudladning. Det hele forløb med svulstige synthflader, drømmende stemninger og en saxofon, der for alvor gjorde udtrykket fuldendt. Et magisk øjeblik indtraf i coverversionen af Sade-klassikeren “By Your Side”, der fik elektronisk kant.

School Of X fik åbnet for sine drømmende lydspind og tryllebandt publikum, der havde samlet sig tæt om den lille scene. Det hele blev samlet af farverige lys, der kastede deres skær ind i de blege røgslør og virkede som den perfekte visualisering af klanguniverset. Selvom vokalen ikke altid stod helt skarpt, lykkedes det ham alligevel at få udtrykket frem. Det var en gennemført koncert, der gav et tiltrængt afbræk fra lydanlæggenes utrættelige techno-rytmer og som formåede at fastholde opmærksomheden til sidste minut.