Afdæmpet og afmålt country-session

Julia Jacklin, Roskilde Festival, Pavillon

Afdæmpet og afmålt country-session

Anmeldt af Peter Ramsdal | GAFFA

Australske Julia Jacklin er af flere medier blevet fremhævet som et navn, der er værd at holde øje med i 2017. Torsdag middag indtog hun Pavillon sammen med sit band bestående af den klassiske opstilling guitar, bas og trommer.

Iført skotskternet miniskørt og sort T-shirt fremførte hun sine countryprægede sange fra debutalbummet "Don't Let The Kids Win", der udkom sidste efterår. Enkle og ligefremme, lettere melankolske sange om kærligheds- og familieliv, uden at det driver nede ad væggene. Koncerten blev primært holdt oppe af Julia Jacklins stærke vokal, der kan mere end gennemsnittet. Numrene var ofte en smule underdrejede og vekslede mellem det stillestående, hvor man til tider syntes, at det var ved at gå helt i stå, men hvor bandet alligevel fik samledt numrene op og hevet dem op intensitet. Musikalsk lægger Julia Jacklin sig tæt op ad navne som Cowboy Junkies, Mazzy Star og The Cardigans i deres mest country-agtige momenter.

Koncerten var præget af en no nonsense tilgang til tingene både mellem og under numrene. Et af numrene blev eksempelvis præsenteret med ordene: "I'm Julia Jacklin. I'm from Australia". Der blev heller ikke ruttet med følelserne under koncerten, og bandet spillede stramme versioner af sangene fra albummet. Sangene havde en tendens til at have det samme udtryk og selv en coverversion af The Strokes' "Someday" endte med at lyde som de øvrige sange i sættet. Kun under titelsangen "Don't Let the Kids Win", hvor Julia Jackson optrådte solo, ændrede koncerten udtryk og viste Julia Jacklin fra en mere hudløs og sart side, hvilket klædte koncerten og også høstede dagens største bifald.

Måske hun skulle overveje at lade bandet blive hjemme næste gang?

Hay Plain

Lead Light