Velplaceret selvmål fra lovende cowgirl

Angel Olsen, Roskilde Festival, Avalon

Velplaceret selvmål fra lovende cowgirl

Anmeldt af Finn P. Madsen | GAFFA

Med bare tre album på bagen har Angel Olsen etableret sig som en af amerikanske rocks mere interessante kvindelige kunstnere, hvor et samarbejde med Bonnie Prince Billy and The Cairo Gang har været platformen til et større afsæt. Det blev bare ikke på Roskildes Avalon-scene, at hendes kunstneriske evner skulle forløses. High & Wild fra det glimrende album Burn Your Fire For No Witness sætter i gang som en rumsterende og langstrakt drone, hvorefter de forskellige instrumenter bliver lagt på en efter en og skaber en helhjertet variation, som lover godt for resten af koncerten.

Shut Up Kiss Me fra Olsens nyeste og mindst lige så imponerende album My Woman viser hendes sans for tressernes surfsound, tilsat et fræsende groove og et almægtigt guitartwang, der kun er en ægte cowgirl værdigt. Den unge sangskriver kommer i den grad ud over scenekanten. Hovedpersonen bliver selv så opstemt, så hun konkluderer ”Let's cut the bullshit, it's raining outside, and I'm feeling sexy inside” Give It Up viser sangskriverens kælne side godt garneret med et rock'n'roll-drive hentet direkte fra tressernes beatscene. Nummeret kammer næsten over i det hysteriske, men hvad gør det, når der er godt med kant på. Herfra skifter koncerten på den mest mærkværdige måde karakter. Den følsomme ballade Not Gonna Kill You danner perfekt rammen for Olsens blide englevokal, hvor hun rammer det helt høje register, så de bløde hjerter smelter.

Acrobat og Sister fortsætter den nænsomme balladegang, hvor Olsen som en anden Hank Williams messer om al sin ensomhed. Publikum derimod har mere end svært ved at bevare koncentrationen og knævrer højlydt, så det nærmest overdøver kunstneren. Olsen selv syntes mærkbart irriteret og spørger ”What should I do next, something loud?” Det får vi bare ikke, hvorefter endnu en ballade i form af Those Were The Days tager over. Den fanger heller ikke, og der plapres videre for fulde gardiner, mens publikum begynder at sive fra teltet.

Olsen om end nu endnu mere irriteret henvender sig med en direkte forespørgsel: ”I need you guys to do me a favour, could you please shut the fuck up”. Svadaen fortsætter med ”We got 10 minutes, the next song is 7 1/2, maybe I could talk to you for 2 1/2 minuttes”, hvorefter der sættes punktum med en ukoncentreret udgave af Woman. Angel Olsens Roskilde-visit er et bevis på, hvordan et snakkende publikum kan bringe en kunstner ud af fatning, hvorefter hun laver et musikalsk selvmål i form af en håbløs balladefærd. Hun burde have vidst bedre, skruet op for lyden og spillet noget mere rock'n'roll.

1. High & Wild

2. Shut Up Kiss Me

3. Give It Up