Haim
Something To Tell You

Melodisk, men også steril vestkyst-pop

Album / Polydor
Udgivelse D. 07.07.2017
Pelle Sonne Lohmann

Det californiske søskende-band Haim fik et eftertrykkeligt gennembrud med det fornemme debutalbum Days Are Gone (2013) og tilbragte efterfølgende et par år på alverdens landeveje – siden vendte Alana, Danielle og Este Haim atter hjem til Los Angeles, hvor de kastede sig ud i arbejdet med album nummer to, der har fået titlen Something to Tell You.

Mens Haim i live-sammenhænge er et livligt og festligt bekendtskab, der ikke mindst i kraft af et glødende nærvær er noget ganske særligt, så er Something To Tell You en anderledes steril og strømlinet affære – de skæve detaljer og skøre påfund er pakket så grundigt ind i beskyttende studie-vat, at man dårligt aner dem, og det er synd og skam, at charmen på dén måde er bort-produceret her i andet hug.

Nuvel, Haim-søstrenes flair for umiddelbar og fængende vestkyst-pop fornægter sig ingenlunde, og anført af de stærkt melodiske singler Want You Back og Little Of Your Love er Something To Tell You en bundsolid opvisning i iørefaldende, r&b-ladet softrock med prikkende basgange og sprællevende synths fremført i bedste 70'er-ånd – de tidligere sammenligninger med Fleetwood Mac giver stadig en vis mening.

Det ændrer dog ikke på, at albummet er en anelse skuffende – det er en nydelig affære, javist, men der mangler dybde, eksplosioner og uforudsigelighed. Det er en fornøjelig, letfordøjelig og bestemt homogen omgang, men det er også uhyre tøjlet, poleret, i grelle øjeblikke lige frem en kende uinspireret, og ikke mindst er det et unødvendigt sikkert skridt for de ellers så farverige søstre.