Sivas og Ukendt Kunstner ramte ikke en milliard, men dog tusindvis af glade koncertgængere

Sivas og Ukendt Kunstner, Grøn, P3-scenen, Aarhus

Er der nogle, der står sammen i dansk hiphop, er det Sivas og Ukendt Kunstner. Den dansk-iranske rapper og duoen alias rapper Hans Philip og programmør Jens Ole McCoy har tidligere turneret og haft to store hits sammen, og derfor giver det god mening, at de deler scene på Grøn. Også selvom Ukendt Kunstner kort før jul offentliggjorde, at de ville gå hver til sit – når de havde spillet deres dengang aftalte koncerter, som der siden viste sig at være mange af, da gruppen løbende har annonceret nye optrædener adskillige måneder efter det proklamerede karrierestop.

I første halvdel af koncerten er Sivas dog alene på scenen sammen med sin dj og producer Reza. Jeg har kun oplevet Sivas en enkelt gang tidligere, på NorthSide 2015. Dengang blev han noget overdøvet af sin dj, men på Grøn er hans vokal tydelig og noget mindre præget af AutoTune end tidligere, og det klæder ham. Solbrillerne kommer naturligvis på under gennembrudshittet ”d.a.u.d.a.”, hvor Sivas også får sippet noget fransk cognac (eller noget, der ligner) men de kommer af igen, og der er god kontakt mellem Sivas og publikum, der rapper med i stor stil. Bagscenen viser i øvrigt lidt selvhævdende og overflødigt en kæmpeplakat af de to rappere og de to dj’s, begge rappere gemt bag solbriller, begge dj’s længere tilbage i billedet og kiggende væk fra kameraet.

I hittet ”Jaja” rapper Sivas om at få ”nogle damer ved bordet”, hvilket minder mig om, at kvinderne desværre er helt fraværende som kunstnere på dette års Grøn, og kvindekønnet må nøjes med at blive repræsenteret blandt publikum, frivillige, medarbejdere og konferencier Sara Bro, og så i de mandlige kunstneres tekster. I tilfældet Sivas og Ukendt Kunstner ofte i en noget passiv rolle. Senere, i ”Stein Bagger” hedder det eksempelvis: ”Nu har jeg damer på pikken / Pimper ho’s med så store røve, at de standser trafikken” (så helt passive er de ikke). Nå, lad det ligge til de feministiske debattører, vi må håbe, det bliver bedre næste år.

I sommerhittet ”Rica” kommer Kesi med på scenen som gæst ligesom på indspilningen (så mangler vi bare Gilli), og den latin-prægede sang pumper stemningen yderligere op, selvom der er gråvejr over Grøn.

Herefter overtager Ukendt Kunstner scenen, om end Sivas bliver til duetten ”Lige nu”. Jens Ole McCoy overtager umærkeligt dj-pulten fra Reza, og sangen med det enkle, men effektive klaversample bliver et af koncertens højdepunkter. Stemningen er høj, og den fortsætter på hits som ”Fucking nummer”, ”Neonlys” og ”Overleve”, hvor den velflydende rapper Hans Philip i sidstnævnte sang viser sig fra sin mere syngende side, og gør det udmærket.

Herefter slutter Ukendt Kunstner ikke overraskende med kæmpehittet ”Stein Bagger”, hvor Sivas kommer tilbage til en duet, og publikum rapper med af fulde hals. Det er lige før, man får ondt af Stein Bagger. Har han ikke lavet en milliard, i hvert fald ikke uden at komme i fængsel, har han lavet en del kroner til Sivas og Ukendt Kunstner, og han burde næsten have et cut af Koda-pengene. Han har sikkert brug for dem.

”Hvorfor går vi rundt og tror, det er så vigtigt at lave den million?” synger Rasmus Seebach senere på Grøn-scenen i ”Millionær”, mens Ukendt Kunstner omvendt rapper om at ”prøve at ramme en milliard ligesom Stein Bagger”. Sådan er vi så forskellige, og Seebach er alligevel den, der griner højest hen til banken. Sivas og Ukendt Kunstner gav en veloplagt optræden, selvom jeg nu hellere ville have hørt Ukendt Kunstner med et regulært band, sådan som de eksempelvis optrådte på Smukfest sidste år. Jeg kommer dog til at savne dem – men det kan jo være, de bliver gendannet på et tidspunkt. Med lidt held er de ikke færdige med deres afskedsturné inden da.

Sivas:

Ritualet

D.a.u.d.a.