Excentrisk Duracell-kanin indtager Bøgescenerne

Kiesza, Kiesza, Bøgescenerne

Anmeldt af Cæcilie Kallehave | GAFFA

På trods af at canadiske Kiesza ikke officielt er på tur, valgte hun alligevel at gæste Bøgescenerne på Smukfest tidligt torsdag aften – måske næsten for tidligt. Sangerinden var nemlig mere end oplagt, da hun indtog scenen i sit blomstrede sæt – og med store oppustelige badedyr i baggrunden, som dog først blev taget i brug ved koncertens sidste nummer. Disse var da også alene på scenen sammen med sangerinden og hendes to dansere, og der var ikke gjort plads til noget band – al musik bortset fra Kieszas eget guitar- og keyboardspil blev leveret af et backtrack.

Sammen med sine to dansere forsøgte hun at sætte gang i en kæmpe dansefest, men den udeblev desværre lidt. Momentvis var publikum med, men det var primært Kiesza og hendes to dansere, som fik danset igennem. Hun fik hurtigt fortalt, at hendes ene danser var fra Danmark, så efter første nummer lød der et højlydt "TAK" opppe fra scenen.

Herefter kom danserne ind, men dansefesten forplantede sig primært ned til de forreste rækker af publikum, som Kiesza flere gange henvendte sig til.

Fra kirken til Duracell-kanin

Lige inden det tredje nummer, valgte teknikken at drille – læs: det forkerte backtrack blev sat på – men dette blev taget med ophøjet ro. Indimellem blev lyden lidt mudret; specielt når sangerinden kom op i de høje toner. Andre gange druknede vokalen bare lidt i de tunge baslyde. Uanset hvad var sangerinden klar på en fest – og hun illustrerede også ved flere lejligheder, at hun kunne synge fra alle mulige tænkelig og utænkelige vinkler; stående såvel som liggende. Hun forsøgte at få publikum til at synge med under "Loosin' My Mind", men måtte dog erkende, at det godt kunne blive en anelse for kompliceret for publikum.

Herefter blev danserytmerne skifte ud med et mere akustisk og nedtonet sæt, hvor der blandt andet blev tid til et cover af Hoziers "Take Me To Church", som lød noget anderledes end originalen – ingen tvivl om, at den canadiske sangerinde har sit eget tag på tingene. Dog understregede dette nummer og "Cut Me Loose", at det var en meget blandet koncert; det ene øjeblik mindede Kiesza mest af alt om en Duracell-kanin, for bagefter at være helt nede på jorden og akustisk, hvor der blev plads til både guitar og klaver.

Det akustiske sæt stoppede kort tid efter, at Kiesza kom i tanke om, at der var lys i hendes mikrofonstang, så herefter blev den brugt flittigt i flere forskellige farver. Specielt til de følgende numre, hvor hun bestemt ikke stod stille på scenen; hun formåede sågar at stå på hænder under et nummer. Meget kontrastfyldt efter hendes mere akustiske del.

Flamingoer fik fokus

Efter en hel koncert, hvor føromtalte badedyr blot lå i baggrunden, blev de endelig taget i brug under "Don't Want You Back", hvor danserne fik kastet dem ud i blandt publikum – til stor glæde og fornøjelse! Flamingoer, donuts, pizzaer og konfettikanoner tog næsten fokus fra scenen, men da tonerne til "Hideaway" blev slået an, var publikum straks med igen. Her fik publikum danset det sidste ud af koncerten til et af Kieszas største hits.

Der er ingen tvivl om, at den lille sangerinde rummer en kæmpestor stemme, men tekniske problemer, et par genreskift, brugen af backtrack og et lettere malplaceret tidspunkt gav hendes bestemt ikke mulighed for at udfolde sit potentiale og sin store stemme ordentligt på Bøgescenerne. Hun gjorde dog virkelig et ihærdigt forsøg på scenen torsdag aften.