Professionelt provinsparty fra pulten

Major Lazer, Smukfest, Bøgescenerne

Professionelt provinsparty fra pulten

Tilbage i 00’erne opfandt Howard Stapleton den såkaldte Mosquito-alarm, som udsender en højfrekvent tone, der normalt kun kan høres af unge under cirka 25 år – ældre har simpelthen mistet så meget af deres hørelse, at de ikke kan høre så høje toner. Den kontroversielle opfindelse er siden både blevet forsøgt forbudt i flere lande og brugt af blandt andet det engelske politi til at fjerne unge mennesker fra gadebilledet i forbindelse med natlige optøjer.

Smukfest synes for nogle år siden at have fået installeret sin egen Mosquito med en lidt omvendt effekt: Hvis man sætter en dj op på Bøgescenerne efter midnat, så kan man regne med, at de gamle på 40 og derover, og eventuelle andre personer, som synes, at livemusik handler om melodier, tekster og folk, der synger og spiller på instrumenter, de bliver skræmt hjem i seng, så de kan få sovet ud, og de unge kan få lov at feste løs for sig selv.

Det har Smukfest gjort med stor succes med dj-navne som Avicii, Tiesto, David Guetta og mange flere. Onsdag gjaldt det Mark Ronson, og torsdag aften står Major Lazer på scenen. Den musikalske bagmand Diplo spiller og sammenmixer en lang række sange, både med Major Lazer og andre, og det gør han godt. En lang række kunstnere og mere eller mindre sange, herblandt YoungBloodz’ ”Damn!”, Showteks ”Booyah”, Twenty One Pilots’ ”Ride”, DJ Punishers ”Humble”, DJ Khaleds ”I’m the One” og Major Lazers egne ”Roll the Bass”, ”Run Up, ”Get Free” og ”Sua Cara” – hvis man ikke kan genkende nummeret, kan man bare tjekke sin Shazam-app – bliver kørt gennem mikseren og kommer ud som Major Lazers særlige blanding af dancehall, elektronika og pop. De fleste sange får lov at køre 30-60 sekunder, og næsten al lyden kommer fra Diplos pult.

Major Lazers to vokalister Walshy Fire og Jillionaire fungerer primært som hypemen, der med jævne mellemrum råber ”put your hands up” og lignende, men næsten ikke hverken rapper eller synger med på sangene. Vokalerne bliver leveret af, hvem der nu er vokalist på det pågældende nummer i studieindspilningen, uden at skyggen af vedkommende er at se i bøgeskoven.

Til gengæld bliver der affyret mere røg, end der kommer af bitterhed fra prins Henriks mund i disse dage, der er heftigt og farvestrålende lys- og animeret storskærmsshow, og fire kvindelige dansere twerker og ryster ben og baller i stor stil. Sidstnævnte kan man så opfatte som sexistisk eller kvindefrigørende efter smag og behag – jeg hælder mest til førstnævnte, men lad det ligge i denne omgang.

Og de unge, der er mødt frem i store mængder, de har en fest. Der bliver danset og sunget med, vi skal sætte os ned og hoppe op og vifte med T-shirten over hovedet, og det gør vi – og det bliver faktisk så vildt, at løjerne må stoppes et par minutter for at få stoppet nogle, der har gang i crowdsurfing og moshpit. Det hele sker dog i god ro og orden.

I slutningen af det 75 minutter lange sæt spiller Major Lazer så kæmpehittet ”Lean On” med MØ på vokal – fra backtracket. Desværre har heller ikke den danske verdensstjerne fundet vej til bøgeskoven. Hun skal ellers synge på festivalen Way Out West i Göteborg fredag eftermiddag og må derfor formodes at befinde sig i nogenlunde nærhed og har ingen annoncerede koncerter denne aften, men hun kan selvfølgelig have haft andre planer. De fleste publikummer fester dog videre, som om intet var hændt.

Diplo svinger på et tidspunkt med det danske flag, men han kommer ikke ud og crowdsurfer i en plastickugle over publikum, som han tidligere har gjort ved Major Lazers hyppige danske koncerter – men nu er crowdsurfing jo også lige blevet erklæret forbudt, om end det selvfølgelig er noget lidt andet at gøre det i en stor plastickugle og som kunstner. Ellers får Major Lazer holdt den fest, man kan forvente, og de gamle – bortset fra enkelte nysgerrige eller vildfarne sjæle – ligger sødt i deres telte og drømmer om Bob Dylan. Alt er, som det skal være.