Hitmageren er vokset som popsanger

Ellie Goulding, Smukfest, Bøgescenerne

Hitmageren er vokset som popsanger

Unge popsangerinder fylder ganske pænt på Smukfests program med internationale navne som Kiesza, Anne-Marie og Zara Larsson – og Ellie Goulding som den absolut mest succesfulde. Flere af hendes sange har flere hundrede millioner streams på Spotify, og hendes tre album er alle gået i top tre i hjemlandet England – de to første endda nummer 1.

Publikum har da også fundet frem til Bøgescenerne i stort antal i prime time fredag klokken 21, og det står hurtigt klart, at de får, hvad de er kommet efter. Da jeg første gang så Ellie Goulding, på NorthSide i 2013, var en del af musikken og koret leveret af et backtrack. Denne gang har hun medbragt et fuldt band på guitar, bas, trommer og keyboard og tre korsangerinder, og alt virker live, og er velspillet og -sunget. Det samme gælder hendes særegne, flotte, lyse og let hæse vokal, der adskiller hende fra mange andre af tidens popnavne og minder lidt om sen-80’er/start-90’er-fænomenet Sam Brown – hende med ”Stop!” – der desværre er gået helt i glemmebogen.

Også visuelt er der kræset for Smukfest-publikummet med et avanceret lysshow på bagscenen i form af nogle lysbroer, der bøjer op og ned og giver det indtryk, at hele bagvæggen bevæger sig. Scenegulvet er i to niveauer, og Ellie Goulding bevæger sig hyppigt frem og tilbage og op og ned på det uden at blive forpustet, som hun ellers havde tendens til, da jeg så hende anden gang, på Tinderbox i 2015.

Goulding lægger ud med en håndfuld uptempo-sange som ”Aftertaste”, ”Holding on for Life” og ”Lights”, der sætter god gang i publikum. Calvin Harris-samarbejdet ”Outside” holder tempoet oppe, og Goulding fyrer masser af røg af i bedste dj-stil. Så sætter hun tempoet ned og viser en anden side af sig selv på rockballaden ”Figure 8”, hvor hun selv spiller lidt guitar, mens Rationale-coveret ”Tethered” måske er lige en tand for lavmælt og ukendt til Smukfest fredag aften. Den lidt mere energiske, men stadig forholdsvis langsomme ”Army” udmærker sig omvendt ved at vise hendes vokals spændstighed – hun når højt op i omkvædet.

Kygo-samarbejdet ”First Time” medfører fællessang, og senere får den elektronisk funderede og langsomt groovende ”On My Mind” sat gang i lidt dans. De helt store hits blandt sættes generelt velskrevne, melodiske sange kommer dog først til sidst i sættet i form af ”Anything Could Happen”, ”I Need Your Love” – endnu et Calvin Harris-samarbejde, og igen med dj-røg i køkkenet – og ”Burn”. På dette tidspunkt er intensiteten langsomt steget, publikum er begyndt at råbe ”Ellie! Ellie! Ellie!” mellem hvert nummer, og da Ellie Goulding til sidst sætter gang i megahittet og halvballaden ”Love Me Like You Do” fra ”50 Shades of Grey”-soundtracket, synger hele pladsen med af fulde hals og vifter med deres mobiltelefoner. Det er lige før, jeg får gåsehud, og så bare på grund af en simpel, om end velsnedkereret popsang, og oven i det hele kommer der så regnbuefarvet konfetti.

Ellie Goulding viser, at hun er vokset med opgaven og langtfra er færdig som popsanger, men snarere lige begyndt. Hun gemte måske lidt for mange esser til sidst i koncerten, men hendes første koncert på Smukfest var en 75 minutters fornøjelse, og hun lovede at komme tilbage til Danmark snart igen. Hun skal være så hjertelig velkommen.

Afterlife

Holding on for Life

Lights