Stemmen er svækket, men Sanne har stadig X Factor

Sanne Salomonsen, Smukfest, Stjernescenen

Tiderne skifter. Sanne Salomonsen har adskillige gange stået på Bøgescenerne i prime time, men i år er hun rykket ned til den næststørste scene, Stjernescenen, om end stadig lørdag aften – mens den unge dj Martin Jensen, der indtil for et år siden solgte traktorer for sin far, har indtaget Bøgescenerne.

Retfærdigvis skal det dog siges, at pladsen foran Stjernescenen er ganske tætpakket, og det bliver den ved med at være under Sannes 75 minutter på scenen. Den nybagte X Factor-dommer er aktuel med sit første album i seks år, ”Baby Blue”, og hun lægger ud med titelnummeret sammen med sit seks m/k store band, der tæller to gange guitar – hendes søn Victor Ray og Morten Woods – bas, trommer, slagtøj og orgel/keyboard. Bandet spiller glimrende, og Sanne virker veloplagt, men man kommer ikke uden om, at hendes stemme har mistet noget styrke i de senere år. Tonerne er dybere og kortere, og selvom det bliver lidt bedre i løbet af koncerten, når Sanne aldrig op på niveauet fra hendes storhedstid i 80’erne og 90’erne – men det var også højt.

Måske derfor er vokalen mikset forholdsvis lavt, og korsangen fra adskillige af hendes musikere, blandt andre slagtøjsspiller Annika Askman, ligger tilsvarende højt i lydbilledet. Det hænger sikkert sammen med Sannes alvorlige sygdom for nu 11 år siden, og det kan hun jo ikke gøre for, men man kommer ikke uden om, at Sanne Salomonsen anno 2017 ikke er det samme, som det var engang. Modsat Sannes jævnaldrende kollega Lis Sørensen, som sidste år sang fremragende på selvsamme scene og nærmest er blevet bedre med årene.

Sangene er derimod i stor stil de samme. Firserne er stærkt repræsenteret på sætlisten, blandt andet ”Kærligheden kalder”, som vi får i en afdæmpet og ganske fin version, som måske skal passe bedre til Salomonsens aktuelle stemmeføring. Folk synger med, og det gør de igen senere på blandt andet 90’er-hittet ”Den lille løgn”, mens ”Running Free”, en anden 90’er-sang og i øvrigt koncertens eneste på engelsk, byder på både veloplagt guitar- og orgelsolo. Den nye ballade ”Livets træ”, om at erkende, at man er mere end halvvejs gennem livet, gør sig godt i bøgeskoven – måske fordi man ikke kan huske, man har hørt den sunget bedre af Sanne engang i sidste årtusind. Det har man til gengæld med ”Kød og blod”, der præsenteres som en hyldest til en af Sannes eksmænd, Mats Ronander – ”vi havde en fest, og der kom mange gode ting ud af det, for eksempel…” griner Sanne og peger stolt på 29-årige Victor Ray, hendes eneste barn.

Den nye ”Et andet liv” sætter gang i mere fællessang med sit ”na-na-na”-kor, og det samme gør Salomonsens store comebackhit ”Taxa” fra 2009, hendes første single efter sygdomsperioden. Også firserhittet ”Hvis du forstod” tager kegler, og også sættets sidste nye sang, ”Solskin efter regn” klarer sig fint med en heftig guitarsolo fra Victor Ray. ”Jeg synger aldrig i regnvejr,” siger Sanne frækt, og faktisk er det også blevet tørvejr nu efter en regnvåd eftermiddag.

Sneakers’ ”Sui-Sui” og ”Den jeg elsker, elsker jeg”, i sin tid indspillet med Fenger, Helmig og Linnet, trækker sikre stik hjem som ekstranumre, og dermed kan man konstatere, at Sanne langtfra er tres, træls og træt. Hvis man kan leve med, at stemmen ikke er som i gamle dage, så er hun stadig et besøg og et pladekøb værd. Og ja, hun har stadig X Factor.

Baby Blue

Kærligheden kalder

Øst for Paradis