Buttenschøn fortjener god sex efter fremragende koncert

Thomas Buttenschøn, Smukfest, P3-teltet

Billeder fra koncerten er på vej

Det er nogle år siden, Thomas Buttenschøn toppede hitlisterne og blev råspillet i radioen – ja, en af hans senere plader hedder ligefrem ”Sange, der ikke er til radioen” – men han har stadig et publikum, kan man se på Smukfest, hvor P3-teltet er næsten fyldt, da Buttenschøn går på sent lørdag eftermiddag. De bliver mødt af en Buttenschøn, der har medbragt hele syv musikere – to gange guitar, bas, trommer, keyboard og to blæsere i form af saxofon, klarinet og trompet, og med Buttenschøn på akustisk rytmeguitar.

Sangskriverens enorme, Gjøl-trold-lignende hårpragt er intakt, og det samme er hans karakteristiske, småhæse og lejlighedsvis falsetsyngende stemme – og hans charme og direkte attitude. Buttenschøn lægger ud med den iørefaldende ”Michelle” fra hans ni år gamle andet album, ”Billeder af min baggård”, og bandet spiller fremragende. Blæserne giver lydbilledet fylde og kant, og det fortsætter på de følgende sange.

Buttenschøn taler meget mellem sangene og er ganske underholdende. ”Jeg spillede første gang på Smukfest med mit gamle band Necktie, var I der?” Da nogle råber ”ja” lyder reaktionen: ”I lyver”, og fortsættelsen: ”Vi skrev sange, der handlede om, at piger var dumme, vi havde et nummer, der hed ’Kælling’. Så ville jeg skrive nogle mere romantiske sange, dem ville de andre ikke spille, og så gik jeg solo.”

Den småjazzede, akustisk funderede ”Rødvin fra i går” får gang i fællessang og fløjten, og ”God Damn” med et iørefaldende guitartema slutter med en fed dobbelt guitarsolo, hvor de to elektriske guitarister spiller op til hinanden.

Buttenschøn blev for et par måneder siden skilt, hvilket fremgik af både hans Facebook-profil og andre medier. Skulle det have forbigået ens opmærksomhed, nævner han det flere gange under koncerten. ”Ja, jeg kan godt tillade mig at drikke mig fuld, da jeg ikke længere har en sød kone, der venter derhjemme,” siger han eksempelvis. Det forklarer nok også, at vi ikke får nogen sange fra Buttenschøns seneste album, det engelsksprogede ”Cana’a album”, som han udgav som en forsinket bryllupsgave til sin daværende hustru. I det hele taget er samtlige sange fra hans første tre plader udgivet i årene 2006-2010, og vi får ingen fra hans efterfølgende fire (inklusive en ep). Måske fordi de første er hans mest succesfulde, måske fordi de er fra tiden, da han var ugift og derfor passer bedre til hans aktuelle dagsform?

Sys Bjerre kommer på scenen og er velsyngende duetpartner på ”Præsident i USA”, der ikke handler om Donald Trump, da den er skrevet, da verden var lykkeligt uvidende om rigmandens politiske ambitioner. Sys Bjerre er i øvrigt også forsvundet fra hitlisterne, ja, hun deltog sågar i årets udgave af KarriereKanonen med bandet Duks uden at vinde – hun fortjener et comeback.

En, der til gengæld topper hitlisterne, er Gulddreng, hvis ”Se mig nu” Buttenschøn giver en særdeles veloplagt fortolkning af, på klingende sønderjysk – ”en af de ting, jeg lærte at være gift,” som han siger. Forklaringen på, hvorfor han synger lige Gulddreng, er ganske morbid. ”Sidste jul spillede jeg for første gang et covernummer, Wham!s ’Last Christmas’. To dage efter døde George Michael. Så nu spiller jeg Gulddreng.” Sort humor, må man sige.

”Dårlig sex” med det direkte omkvæd ”Jeg håber, du får dårlig sex” bliver dedikeret til Lars Løkke og får gang i mere fællessang. Den helt stille ”Vidunderligt” om livets små, enkle glæder viser Buttenschøn fra sin mest følsomme side, hvilket også klæder ham. ”Smukkere end smuk” slutter med fællessang og både blæser- og bassolo en særdeles vellykket koncert med lutter stærke sange. Jeg håber, Buttenschøn kommer tilbage i radioen, på hitlisterne, og at han får god sex. Det sidste tror jeg nu heller ikke bliver noget problem. Og lur mig, om ikke han har et skilsmissealbum på vej.

Michelle

Hysterisk

Rødvin fra i går