En varm aften med hiphop-trioen

Anmeldt af Mikkel Jakobsen | GAFFA

Migos blev for alvor kendt i Danmark med hittet "Bad and Boujee", der gik nummer 1 i USA og i flere
andre lande. Den amerikanske hiphop-trio består af medlemmerne, der kalder sig Quavo, Takeoff
og Offset. Migos blev dannet i 2009 og brød igennem med hittet "Versace", og siden er det bare gået
fremad for de tre sydstatsrappere. De har udgivet to albums, hvor det seneste, "Culture", indeholder
hits som "T-shirts", "Bad and Boujee" og "Get Right Witcha". Migos er med deres helt specielle flow, mange ad-lips og catchy beats blevet eftertragtede samarbejdspartnere blandt de store navne i branchen, og de har blandt andet arbejdet sammen med Justin Bieber på DJ Khaled nummeret "I’m the One" – og senest medvirket på Katy Perrys "Bon Appetit".

Torsdag aften ramte Migos TAP1 til deres første rigtige koncert i Danmark. De tre sydstatsrappere fra Georgia er kendt for deres ret vilde liveshows, så det var spændende at se, om de kunne leve op til forventningerne torsdag aften, hvor den lumre sommervarme var blevet afløst af regn og blæst ude bag Kløvermarken på Amager, hvor TAP1 også skulle have sin debut som spillested.

Migos lagde ud med en ret tilbagelænet version af "Get Right Witcha" – et af de bedste numre fra deres andet album, "Culture". Om den lidt tilbagelænede stil skyldes den usædvanlige varme i TAP1-hallen, eller de bare havde taget liveversionen af "Get Right Witcha" ned i tempo, skal jeg ikke kunne sige. Men meget varmt var der i det nyindviede spillested, der var halvfyldt af et begejstret og forventningsfuldt publikum. Varmen var medvirkende til, at tøjet røg på scenen. Flere og flere publikummer gjorde det samme, efterhånden som aftenen skred frem, og temperaturen i den gamle betonhal bare steg og steg.

Migos rapper om bad bitches og om at give fingeren til systemet. Men uanset hvad man synes om det
lyriske univers, så er deres rebelske og fandenivoldske attitude ikke til at stå for. Den er egentlig dejlig
befriende og kan måske ligefrem fungere som ventil og modvægt til den kontrol- og fornuftsstyrede
hverdag, som nogle gange kan føles lidt omklamrende for selv den mest civiliserede, bedste og mest
lovlydige borger.

Efter en lidt langsommelig start fik vi perlerækken af Migos’ bedste numre blandet med tracks fra deres kommende album. Det var toner som "T-Shirt", "Bad and Boujee" og "Kelly Price", der alle fungerede godt og fik det overophedede publikum med. Et af gruppens kendetegn er deres kontinuerlige suppléren af hinanden; men i aften virkede det dog en smule rodet, og det var oven i købet vanskeligt at følge med i, hvem der havde et flow kørende. Det hang sandsynligvis sammen med, at det var decideret vanskeligt at se scenen. Jeg overhørte en gæst, der pointerede vigtigheden af det store lærred, som koncerten blev projekteret op på.

Migos kæmpede imidlertid bravt, og havde da også fint fat i publikum. Specielt i den sidste del af
koncerten var det som om, at de tre drenge var blevet varme (pun intended) og rykkede et ekstra gear op i tempo og intensitet. Vi fik "T-shirt" og gennembrudshittet "Bad and Boujee" i veloplagte versioner, og det smittede af på publikum, der også begyndte at feste mere livligt.  De tre medlemmer af Migos kommer fra sydstaten Georgia, der har været kendt som en af de mest frihedselskende stater under borgerkrigen. Og måske repræsenterer de tre spradebasser med guldkæder, diamanter på tænderne og fuck’em attituden bare en moderne frihedstrang, som man nemt kan identificere sig med, når systemet og den politiske korrekthed bliver for meget?

Koncerten sluttede på den måde på toppen, men også ret pludseligt efter under en times liveshow. Om det skyldes saunastemningen, ved jeg ikke. Men ud over at det til sidst virkede som om halvdelen af publikum havde smidt en del af tøjet på grund af den stegende hede, så havde Migos også selv proklameret undervejs, at der var "hot as fuck". Der skal virkelig arbejdes med udluftningen, hvis TAP1 skal fungere som et spillested. På trods af de vanskelige forhold leverede Migos en gedigen og solid koncert, der peakede flere gange undervejs, og hvor man fik fornemmelsen af, at de under bedre forhold kunne have givet de svedende gæster en endnu bedre oplevelse.