Stadionrockerne sejrede på den såkaldte solskinsø

Carpark North, Wonderfestiwall, Hovedscenen

Billedserien er fra Smukfest

Det har regnet heftigt i flere timer, men da Carpark North går på scenen klokken 23.30, holder vejrguderne lykkeligvis inde. Da The Minds of 99 spillede dagen før, havde de ikke fået plads til deres storskærm, men det har Carpark North heldigvis, og den kommer til at spille en central rolle i det stort anlagte show. Carpark North har alle dage haft en forkærlighed for det pompøse, og det gælder også aftenens koncert, hvor der bliver malet med den brede, men farvestrålende pensel.

Gruppen lægger ud med den nye, dansksprogede, crescendo-opbyggende ballade ”Håb”, som viser bandet fra en spændende, anderledes side, mens den enorme storskærm viser brusende bølger, og lyden er fremragende. Måske er det Toppen af Poppen-succesen med fortolkningen af Noahs ”Far, vågn nu op”, der har givet Lau Højen mod på at synge på dansk, og det klæder ham.

Herefter er vi tilbage på velkendt territorium med ”Shall We Be Grateful”, hvor storskærmen bringer billeder fra en storby, og sangen slutter med konfettiregn ud over publikum. Det er tidligt i en koncert, men det sætter yderligere gang i publikum, og det fortsætter direkte over i hittet ”Human”, hvor storskærmen citerer sangens musikvideo med børn i alle roller, blandt andet flyvende.

Den nye ”Raise Your Head” er en fin sang med en inciterende shuffle-rytme, lidt i stil med Depeche Modes ”Personal Jesus”, og Lau Højen sætter gang i fællessang, så folk kan få det nye nummer ind med skeer. Lidt ærgerligt, at den deler titel med en komposition med Go Go Berlin, der lige har spillet på Teltscenen. I øvrigt er Lau Højen kommet til at synge betydeligt bedre med årene, hvor han i begyndelsen af bandets karriere live havde lidt svært ved at nå de høje toner, som gruppens sange er rige på.

Den vuggende, afdæmpede ”Fireworks” viser stjernehimmel og fyrværkeri på storskærmen, og selvom man plejer at sige ”show it, don’t tell it”, så går lyd og billede op i en højere enhed her. Sangen rummer en stemningsfuld guitarsolo fra bandets faste, men uofficielle fjerdemedlem Anders Birk, som mærkeligt nok stadig fremstår som ekstramusiker, selvom han mig bekendt har spillet med til samtlige gruppens koncerter siden gennembruddet i 2003.

”Army of Open Arms” byder på ”oh-oh”-singalong-kor i bedste Coldplay-stil, mens enorme hvide balloner med fluorescerende grønt lys bliver kastet ud over publikum. Et velkendt, crowdpleasende trick, som Coldplay og Muse, en anden åbenlys inspirationskilde, også har benyttet sig af, men det virker stadig. ”Feel So Real”, endnu et nummer fra 2017, bliver på storskærmen fulgt af flotte animationer af et hjertes anatomi, mens ”Burn It” byder på slet skjulte keyboardcitater fra Harold Faltermeyers firserklassiker ”Axel F” med bassist og tangentspiller Søren Balsner i en fremtrædende rolle. Carpark North har aldrig haft berøringsangst over for det corny, og det er en stor charme.

Den særdeles iørefaldende ”Save Me From Myself” får atter gang i fællessangen, mens den kvindelige del af publikum bliver bedt om at synge den fraværende Stine Bramsens parti i ”32”, og Bramsen synger for på storskærmen. ”Best Day” bliver fremført med en noget mere afdæmpet intro end den indspillede version, og gennembrudshittet ”Transparent and Glasslike” slutter koncerten med mere fællessang og atter en gang konfetti ud over publikum.

Sidste billede på storskærmen er en reklame for Carpark Norths kommende arenaturné til november, hvor de blandt andet skal spille i kæmpestore Royal Arena, der har plads til 15.000 personer. Så mange kan de trods alt næppe samle, men Carpark North har det, der skal til for at gennemføre en arenatour: Stærke, iørefaldende og syng-med-venlige sange, fremragende musikere, et gennemført visuelt show og fornem lyd. Selv vejrguderne er tilfredse, og regnen bryder først ud, da koncerten lakker mod enden. Carpark North er stadig flyvende, her 14 år efter udgivelsen af debutalbummet.

Håb

Shall We Be Grateful

Human