Livstrubaduren leverede

Peter Sommer og Tiggerne, Wonderfestiwall, Hovedscenen

Livstrubaduren leverede

Anmeldt af Nicoline Andersen | GAFFA

Kært barn har mange navne, og blandt Peter Sommers høres ofte betegnelser som skjald, spillemand, digter og ikke mindst trubadur. Det er han, og man fristes sågar til at kalde ham en livstrubadur. Uden at blive alt for højtravende har Sommer skabt numre til størstedelen af livets facetter, tider og følelsesmæssige stadier. Med sin 13-årige solokarriere og fire albums på bagen rammer han både musikalsk og tekstmæssigt ned i følelsernes ”fra vugge til grav”-faser og undres over livets store spørgsmål, mens han berøres af de mennesker, han møder på sin vej. Denne bredspektrede og grublende tilgang til livet og musikken afspejles i Peter Sommers sæt denne eftermiddag på Wonderfestiwall.

Peter Sommer og hans band Tiggerne lægger ud med sværvægteren ”Til rotterne, til kragerne, til hundene”, der stammer fra 2008-albummet af samme navn. En plade, der i sin tid høstede stribevis af priser samt anmelderroser. Et velvalgt startnummer, da det dets tyngde og komplicerede komposition stadfæster konstellationens ankomst i den bornholmske muld. Næste nummer er det rockede og skramlede ”Hærværk”, der om noget giver Tiggerne mulighed for at komme til deres ret. Ikke desto mindre spænder festivalens højtalere ben for den fulde oplevelse, hvilket egentlig gør sig gældende gennem det meste af koncerten. Desværre.

Gennem hele koncerten fremviser Peter Sommer en god publikumskontakt, der skabes gennem små anekdoter og forklaringer mellem numrene tilsat både humor og selvironi. En af anekdoterne gives inden ”Sang til Bo”. En sang, der handler om Sommers nu afdøde idol og antihelt Bo Ark fra Skanderborg. En særdeles rørende og veludført sang, der giver de tilhørende stof til eftertanke.

Humøret løftes dog op igen med nummeret ”Man hamrer løs på en åben dør”, der ligesom foregående sang stammer fra albummet ”Destruktive Vokaler”.

Inden den nye single ”Bittersød natskygge” cementerer livstrubaduren elegant, hvad det er, han ønsker for sin musik. Peter Sommer og Tiggerne ”spiller noget gammelt lort, noget endnu ældre lort, men noget også noget nyt lort, som måske engang kan blive noget tidløst lort”. Det nye ”ekskrement” af en rocksang er særdeles fremragende og har i den grad potentiale som klassiker.

Tempoet sænkes og alvoren hæves med den livsbekræftende ”I morgen er alt muligt” og den ældre ”Tigger”, der selvsagt anses som en hyldest til orkestret og deres, efter Sommers egne ord, evne til at give mere igen, end hvad de får. Til stadighed et eminent og originalt nummer, der ligeledes vækker genkendelsesglæde og -vug hos de tilhørende.

To numre fra spillemandens seneste album ”Alt Forladt” er de næste i eftermiddagens repertoire, hvoraf den støjede og dystre ”Pænt goddag, pænt farvel” inviterer publikum på eftermiddagstrip. Det bør fremhæves, at Peter Sommers karakterfulde og særegne vokal fremstår aldeles intenst i denne sang og på fin vis akkompagneres af bandets ene guitarist, Søren Zahle Schou.

Efter den tungsindige ”Hvad sker der i dit hoved?”, der understreger sin stemning med velspillet og sørgmodigt klaverspil, fremføres den obligatoriske debutsingle ”Valby Bakke”, der fornøjer både musikere og tilhørere med sine genkendelige strofer. Den skramlende sound er igen i fokus hos bandet, der til sidst i nummeret også får mulighed for lidt medrivende jamming. En fryd for ørene, der kun udfordres af den fortsat pressede lyd.

Den elektrorockede ”Rødt kort” introduceres som en fodboldsang inden den med sin komplekse komposition alligevel forstår at være melodiøs nok til, at publikum får kridtet danseskoene – og bogstaveligt talt trække et rødt kort, da Peter Sommer og Tiggerne vil forlade etablissementet.

Efter en længere klapsalve betræder konstellationen igen scenegulvet og afslutter med samme vekselvirkning, som hele koncerten har forløbet: Klassikeren ”8-6-6-0”, der symboliserer solo-Sommer i sin spæde start, og den nyankomne ”Skønne Spildte Kræfter” der med sin ambitiøse opbygning, arrangement og tekst kan vinde ”nordisk mesterskab i sort”. Desværre punkteres det sidstnævnte pragteksemplar af et nummer af de stadig tilstedeværende lydproblemer, der ikke brager bas og guitarer kraftigt nok ud af højtalerne. Begge sange spreder dog alligevel glæde på festivalpladsen, og Peter Sommer og hans Tiggere forlader koncerten med taknemmelighed fra begge sider af scenekanten.

Skønt den performative del hos Peter Sommer måske ikke befinder sig i den helt høje ende af skalaen, så er koncerter som disse alligevel dem, der sætter sine spor. Her er musikken, ordene, følelserne samt livets store spørgsmål og faser i højsædet – og det kan sagtens stå alene.

Til rotterne, til kragerne, til hundene (TRTKTH)

Hærværk (TRTKTH)

Sang til Bo (Destruktive vokaler)