The National
Sleep Well Beast

Mægtige melankolske ørehængere på detaljerigt udspil

CD / 4AD
Udgivelse D. 08.09.2017
Michael Jose Gonzalez

Jeg må indrømme, at jeg gik til Sleep Well Beast med forventningen om, at det sikkert ville være mere af det samme fra Dessnerbrødrene og resten af The Nationals solide skuffe. Og det er det sådan set også, bortset fra, at de 12 nye numre fra de danskerglade New Yorkeres hænder er den stærkeste samling sange, bandet har begået siden deres magnus opus, Boxer. Simpelthen.

Der er en frisked over den sædvanlige slæbende melankoli, der flere steder er tilsat nænsomme om end effektive elektroniske detaljer i hjørnerne af de lydbilleder, der udgør albummets uhyre nuancerede udtryk, lyt bare til titelnummeret. Modsat de albumaktuelle bysbørn i Grizzly Bear arbejder The National med en umiddelbarhed i de tungsindige sange, der den store idérigdom til trods ikke er længe om at sætte sig godt fast i øregangene og derfra folde sig yderligere ud.

Hårdt rockende Turtleneck stikker ud, og selvom det klæder Berninger at presse stemmen i albummets noget rodede midterste skæring, forekommer den noget skurrende i forhold til helheden, og det har ganske sikkert været hensigten. Så let skal udyret heller ikke lulles i søvn. Og hov, var det AutoTune på Empire Line? Der er masser at gå på opdagelse i, i sangenes afkroge.

Bandets flair for at skrive molbaserede ørehængere og iklæde dem forbilledligt fortrinlige arrangementer går på Sleep Well Beast op i den så eftertragtede højere enhed, hvor symfoniske indslag og sitrende elektronik sammen med støjende guitarer og tordnende trommer rusker op i en mere end almindelig god lytteoplevelse.

The National er bedre end længe, og det siger nu engang ikke så lidt.