The War On Drugs
A Deeper Understanding

I et rum af drømme og støj

Album / Atlantic Records
Udgivelse D. 25.08.2017
Simon Nielsen

Der stilles ofte spørgsmålstegn ved elementet af fornyelse. Nogle fornyer sig for bare at gøre det, andre er nødsaget til det, og nogle undlader det, hvor det i virkeligheden er nødvendigt. A Deeper Understanding er et eksempel fra et band, der ikke forsøger sig med nye retninger og overeksperimenterende kompositioner. Den lettilgængelige guitarrock, camoufleret i psykedeliske overgange og drømmende lydflader fra Lost In A Dream er stadig intakt. Det er The War On Drugs' unikke styrke, som Adam Granduciel læner sig opad på albummets popkompositioner. Alligevel er det tydeligt på A Deeper Understanding, hvordan der er blevet opbygget en dybere forståelse for de udpenslende lydflader og ulmende guitarstøj. Der fornemmes flere detaljer, og det atmosfæriske lydbillede dominerer musikkens rytmiske aspekt.

A Deeper Understanding bevæger The War On Drugs sig i samme lydunivers, der bæres af Adam Granduciels dybe, hæse og historiefortællende vokal. På Pain er det næsten som et kryds mellem Bruce Springsteen og Bob Dylan, men det er netop det, som The War On Drugs formår at mestre. Det er et band, der formår at gøre det komplicerede enormt tilgængeligt. The War On Drugs kan få de umusikalske fædre til at mødes med guitarnørderne.

Under Thinking of a Place skabes der et rum med musikken. Det er et rum, der er drømmende og altomsluttende, og hvor lytteren bliver suget ind et vakuum af melodiøse drømmeflader og ambiente guitarsekvenser. De patosbetonede temaer forstærkes igennem albummet og fremhæves på Strangest Thing og Knocked Down, hvor den skrigende guitar møder Adam Granduciels melankolske stemme.

A Deeper Understanding er næsten perfekt opbygget. I et rum af drømme og støj, hvor kontrasterne imellem det komplicerede og lette omfavner lytteren, opbygges der en sonisk historie, der ikke alene kommer til udtryk i musikkens kompositoriske opbygning, men også i vokalens bevidsthedsstrøm. Det sker uden et specifikt handlingsforløb, hvor albummets musikalske højdepunkter opstår igennem eksplosive kompositioner og stilfærdige melodier.