Baby In Vain
More Nothing

Dommedagspunk til ungdommens intethed

Album / Partisan Records
Udgivelse D. 25.08.2017
Simon Nielsen

Historien om Baby In Vain er lang. Faktisk nærmer den sig sit første årti. Syv år har budt på møder med det legendariske pladeselskab Sub Pop – du ved, dem der opdagede Nirvana – men aftalen er endt på engelske Partisan Records, der står bag debutalbummet More Nothing. Og som titlen indikerer, kunne man forestille sig en ensformig lyd, manglende udvikling og en døende hype. Men More Nothing er fornyelse, sumpet surferrock, dommedag og dragende melodier.

Vokalharmonierne står i kontrast, når Andrea Thuesens stemme møder Lola Hammerichs på åbningsnummeret, To Heaven And Back. Faktisk er det svært at forestille sig to større modsætninger, men samtidig er det et gennemført udtryk. Trioen har bevæget sig i nye retninger siden ep’en For the Kids. Der er skruet op for hastigheden, og på Transcendent buldrer trommerne igennem lydbilledet, imens de monotone riffs griber fat i kroppen.

More Nothing er ikke alene genremæssig variation, men viser på bedste vis, hvilket format Baby In Vain har udviklet sig til at være. Ørkenrocken dominerer på She, der sender tankerne afsted mod Kyuss og det tidlige Queens of the Stone Age, og som nummeret udvikler sig til en kulmination af støj og kaos, bevæger Andrea Thuesens vokal sig over i drømmende sekvenser. Det er blandt albummet skarpeste skæringer og løfter Baby In Vain op på det internationale niveau, de længe har været på vej imod.

Baby In Vain bevæger sig stadig rundt i de sumpede og depressive lydbilleder, der på More Nothing mødes af tungere produktioner og klarere melodier. More Nothing er ganske rigtigt mere af al den intethed, man i sine ungdomsår bevæger sig rundt i. Det er galskab og aggressioner på Thank You, og på Apoca er det tungt og dommedagsbetonet, som kun Sleep kan gøre det. More Nothing er ukontrolleret og vildt, drømmende og altomsluttende. Det er et album, der giver udtryk for en enorm variation, hvor alle aspekter af punkens tunge skyts iscenesættes i musikalsk symmetri.