Kvamm og Co. skaber elektronisk nationalfølelse

Diverse kunstnere, Lyden af de skuldre vi står på - teaterkoncert, Aarhus Teater

Kvamm og Co. skaber elektronisk nationalfølelse

Anmeldt af Trine Østergaard | GAFFA

Formatet teaterkoncert er blevet lidt af en Festuge-tradition for Aarhus Teater. I år er det dog ikke en bestemt kunstners musikalske bagkatalog, der bliver taget hånd om, men derimod hele Danmarks bagkatalog i form af udvalgte salmer og sange. Med andre ord er det trin på den musikalske trappestige, der i ”Lyden af de skuldre vi står på” er blevet støvet af og fået en ny omgang lak anno 2017.

Sammen med Nephew-forsanger, De Eneste To-medlem og soloartist Simon Kvamm (kært barn har mange navne), Marie Højlund fra Marybell Katastrophy og et lille liveband har sangene fået et moderne elektronisk udtryk. Simon Kvamm er dog ikke selv at finde oppe på scenen, men har sat sig ned mellem resten af tilskuerne for at overvære premieren.

Lyset bliver slukket, og i samme sekund stopper al småsnakken blandt publikum – man må sige, at teatergæster er noget mere velopdragne end gæsterne på landets festivaler. På scenen er der indrettet et rum, hvor alt er beklædt i teaktræ. Åbningsnummeret ”I Danmark er jeg født” bliver fremført i H.C. Andersen og Poul Schierbecks oprindelige version, mens de medvirkende skuespillere og sangere kommer ind på scenen én efter én. De er alle klædt i blege, brune og grå nuancer og synger uden at fortrække en mine. En rigtig leverpostej-dansker så at sige. Deres vokaler er dog alt andet end grå, og forestillingen viser fra start af, at vi har en god musikalsk oplevelse i vente.

Nyt og gammelt i harmoni

Det hele virker fra første færd gennemarbejdet og velproduceret. Stemning og scenografi skifter dynamisk fra scene til scene. Aftenens gennemgående tema er det gamle møder det nye, hvor gamle sange og salmer får nyt liv. Men sammenspillet viser sig også på andre måder.

For eksempel ved fremstillingen af folkevisen ”Agnete og havmanden”, hvor den 72-årige operasangerinde Lisbeth Baslevs rungende vokal spiller op mod Arian Kashefs lettere autotunede. En harmonisk synergi mellem nyt og gammelt, ungt og aldrende, moderne og klassisk fungerer. Den på en gang rolige og dramatiske scene er et af mange højdepunkter i løbet af aftenen.

Et andet lyspunkt er ”Du danske sommer”, hvor der bliver danset med paraplyer. De af os, der har tilbragt sommermånederne i Danmark i år, kan nemt relatere til sommerens lunefulde sind, og publikum griner også højt.

Kvamm’sk islæt

Tidligere har Simon Kvamm udtalt, at formålet med forestillingen var at forvandle vores sangskat til moderne hits, der kunne blive spillet på radiostationen Nova, og den vision kommer da også til udtryk i flere af aftenens numre. Blandt andet ved fortolkningen af Nordens ældste folkevise ”Drømte mig en drøm i nat”, der her til aften er blevet til et pulserende klubhit, der nemt kunne blive spillet på landets diskoteker. Også fortolkningen af ”Sig månen langsomt hæver” kan begå sig til en bytur, hvor de dansende diskokugle-astronauters koreografi minder om musikvideoen til Daft Punk-hittet ”Around the World”.

At Simon Kvamm er bagmanden bag stykket kan høres flere gange i den melodiske opbygning af sangene, blandt andet i tolkningen af ”Den yndigste rose er fundet”, der har en Nephew-vibe over sig.

I aftenens sidste nummer ”Sov Sødt, Barnlille”, der oprindeligt er skrevet af Grundtvig, kommer karakterer fra hele stykket ind på scenen sammen med tre kæmpe babyer, der er minder om englene fra middelalderens kirkeudsmykninger og samtidig giver associationer til Lillebror i Lars von Triers ”Riget”. Vuggevisen afslutter på fineste vis aftenen.

Ligesom et covernummer kan få en sangtekst til at stå frem på en ny måde, så bidrager aftenens moderne versioner af de gamle salmer til en ny forståelse for sangens kerne. Alt i alt endnu en teaterkoncert fra Aarhus Teater, som kan anbefales på det varmeste.

Forestillingen spiller til 30. september

 

 

Sætliste:

Første Akt:

I Danmark er jeg født

Se, nu stiger solen

Danmark nu blunder den lyse nat

Solen er så rød mor

Agnete og Havmanden

Skyerne gråne og løvet falder

Mørk er november

Du danske sommer

Septembers himmel er så blå

I skovens dybe stille ro

Anden Akt:

Tunge mørke natteskyer

Den yndigste rose er fundet

Sorrig og glæde de vandre til hobe

Sig månen langsomt hæver

Hil dig, Frelser og Forsoner

Drømte mig en drøm i nat

Dejlig er jorden

Her vil ties, her vil bies

Sov sødt, barnlille


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA