Diverse kunstnere
Kirkesangbogen

Syng, for satan! – ny kirkesangbog med blandt andre Sys Bjerre, Teitur og Anne Linnet

Bog / Det Kgl. Vajsenhus
Udgivelse D. 26.05.2017
Espen Strunk

Så er den her! – ja, jeg taler naturligvis om den nye udgave af Kirkesangbogen. Og når den første salme her bærer nummer 792, ja, så er det naturligvis fordi Kirkesangbogen lægger sig i smuk forlængelse af Den Danske Salmebog.

Og hvorfor er det overhovedet relevant for den gedigne, gennemsnitlige GAFFA-læser, whoever that is? Jamen, blandt andet fordi konceptet her er at inkludere ikke bare salmer, men også sange. Det betyder konkret inklusion af indslag fra bl.a. Lars Lilholt, Sys Bjerre, Teitur og Anne Linnet – sidstnævnte med fine ”Forårsdag” fra 1988.

Den sang oplevede jeg engang bruden – normalt en stille pige – ved et bryllup fremføre for sin kommende ægtemand i et hudløst øjebliks oprigtige kærlighedsytring. Og med Sys Bjerre kan man så sige, at foryngelsesbestræbelsen bliver eksplicit; lidt på samme måde, som når min lokale folkekirke spænder et banner ud over muren, hvor der står ”Gud & Spaghetti – søndag kl .17”

Andre af ophavsmændene, som her er repræsenteret, synes måske nok knap så oplagte at spænde for en kirkelig vogn, uanset hvor glimrende forlæggene ellers er. Jeg mener, tag for eksempel den norske kommunist Nordahl Griegs ”Kringsatt av Fiender”, Bob Dylans ”Blowing in the Wind” og ”I Shall Be Released” eller for den sags skyld Paul Simons ”Bridge over Troubled Water”.

Kærlighed og nåde

Well well, sangen har vinger, og kristne har naturligvis nøjagtig lige så stor ret til at afsynge de gode sange som alle mulige andre. Hvad angår den religiøse side af sagen, kan jeg personligt bedst tilslutte mig den amerikanske rockmusiker Marilyn Manson, som engang sagde at ”Jeg kan lide Bibelen som en bog, ligesom jeg kan lide ”Katten med Hatten”….”

Kirkesangbogen rummer i sagens natur også en mængde salmer af utvetydigt kristen karakter – vi taler titler som ”Kirken den er et salmebrus,” ”Å, Gud, vær du min ånde”, ”Fadervor i Himmerig” og O, Hjælp mig, Gud”. En poesi, som kan være vanskelig at relatere til, hvis man som undertegnede ikke abonnerer på kristendommens dogmatik.

Nuvel, alt sammen er opdelt i afsnit under overskrifter som ”Sorg,” ”Kærlighed”, ”Nåde”, ”Bøn” med flere – herunder høj- og årstider, gudstjeneste med mere. En sang til enhver anledning, eller noget i den retning. Og i alt knap 400 siders sangbart materiale, præsenteret i en officielt udseende gråblå hardback – hvilket må antages at være nok til at blæse taget af enhver spejderhytte, og hvor bogen ellers måtte finde vej til. Sang er sundt, og alt er godt – syng, for satan!