En magisk aften i digterens drømmeland

Sebastian, Musikhuset Aarhus, Rytmisk Sal

En magisk aften i digterens drømmeland

Anmeldt af Morten Ebert Larsen | GAFFA

Et endegyldigt svar på spørgsmålet om, hvem der er Danmarks største sangskriver gennem tiderne, findes ikke. Smag og behag er naturligvis forskellig, og alt efter, hvem man spørger, vil det aflede svar i øst og vest. Hvilke parametre bedømmes der ud fra? ”Jeg bliver jo aldrig jukeboks-folkelig som Kim Larsen”, sagde manden med det borgerlige navn Knud Grabow Christensen til Politiken for nogle år siden. Kigges der udelukkende på antallet af hits, er et fornuftigt svar på førnævnte spørgsmål Kim Larsen, men hvilken dansk sangskriver har ramt bredest? Det kan der vel egentlig ikke være tvivl om? Her er svaret Sebastian, som har lavet sange til nærmest enhver tænkelig lejlighed. Fabelagtige sange. Det er 46 (!) år siden, han udgav sit debutalbum, og intet tyder heldigvis på, at han overvejer at lægge af. En sangskriver stadig i fuldt firspring med et splinternyt album i bagagen, og samtidig er en Danmarksturné netop indledt med 21 koncerter.

I aften er det så Rytmisk Sal i Aarhus’ kulturpalads, der lægger scene til koncerten med den 67-årige trubadur, som har gæstet byen utallige gange i den efterhånden meget lange karriere. Sidst Sebastian gæstede ”Smilets By” var i december i selskab med Donovan, og det var i en udsolgt Store Sal i samme bygning, hvor aftenens koncert foregår. De røde lygter lyste den aften i december, men det var alligevel svært at blive suget helt ind i musikkens inderste rum, for salen er – som navnet antyder – stor. Også til sangskrivere af Donovans og Sebastians tyngde. Rytmisk Sal passer perfekt til formålet. Der er udsolgt, også til morgendagens ditto. Naturligvis fristes jeg til at skrive, for Sebastians medvirken i ”Toppen Af Poppen” et par sæsoner tilbage har hevet nogle tv-kiggere til koncert, og trubadurens seneste turnéer har været sande triumftog.

Trubadur til stede

Sebastian stiller op, som han er bedst. Alene, kun flankeret af sine guitarer, for det er hér, hans sange for alvor kommer til deres ret. Og når trubaduren som i aften virkelig brænder igennem, findes der i Danmark ikke nogen, der kan konkurrere med ham i disciplinen ”en mand med sin guitar”. Publikum nynner med fra start, da der lægges fra land med ”Sommerfuglen”, som traditionen tro følges op af en af Sebastians smukkeste kærlighedssange, ”Hos Ingeborg”, hvor tilhøreren fyldes med betagende billeder: ”Jeg elsker hver en fregne i dit sind/og for hver gang du åbner porten ind/jeg elsker dig for hundrede tusinde ting/og for sol og vind”. Det går rent ind.

Bemærkelsesværdigt er det også, hvor godt Sebastian synger fra første strofe. Han har ofte skullet bruge de indledende par sange til at komme i gang, men ikke i aften, hvor han leverer fra start af. Når man har skrevet i omegnen af 500 sange, vil der altid være nogle, man som publikum sidder og håber forgæves på, men sættet i aften kommer godt omkring i sangkataloget. Også det nyeste skud på stammen, studiealbum nummer 30 – ”Sange Til Drømmescenariet” – er repræsenteret. I første halvleg tager ”Paradis Ved Siden Af (Lossepladsen)” virkelig kegler, og Sebastians omskrivning af sin første dansksprogede sang sidder lige i øjet, ligesom ”Sangen Om Barmhjertighed” fylder os med tro, håb og kærlighed.

Der hersker en til tider nærmest andægtig stemning blandt publikum, som også tager del i fællessangen, når Sebastian ruller tunge skyts ud i form af ”Måske Ku’ Vi” og ”Den Lille Malkeko”, men det står klart, at flere af de nye sange allerede har vundet indpas, for både ”Med Dig Hele Vejen” og ”Planet Væk” leger publikum med på til Sebastians tydelige tilfredshed. Det er stærkt at opleve en sangskriver, der er så meget til stede, og det opvejer bagatellerne ”Luftkasteller” og ”En Virkelig Digter”, når kongesange i form af ”Sangen Om Vltava” og ”Her Er En Sang” tages under kærlig behandling. Det er store øjeblikke, der også vidner om, hvor dygtig en guitarist, Sebastian er.

Ikke alene

Sangene bindes sammen af spøjse og skarpe iagttagelser om blandt andet den politiske situation, køer, der prutter for meget og planeter, som er blevet væk. Alt sammen til publikums store moro, for Sebastian er med årene blevet mere og mere entertainer, og timingen sidder lige i skabet. Musikken er dog i centrum, og den fylder rummet helt ud, da vi hen imod afslutningen får tindrende smukke ”Så Blidt Til Stede”. Et fremragende eksempel på en sang, som Sebastian skrev til en af sine mange musicals – i dette tilfælde ”Cyrano” (1993), hvor Marianne Mortensen stod for leveringen, men i aften tager sangskriveren den under sine egne vinger og gør den til et magisk højdepunkt, hvor tiden står stille, og man kan høre en knappenål falde til jorden, da Sebastian tilsat nænsomt fingerspil synger sig igennem denne vidunderlige ballade.

”Du Er Ikke Alene” afslutter det ordinære sæt, og den rammer rent hver gang. En kvinde et par rækker foran mig har tårer i øjnene, og det er afgjort svært ikke at blive berørt over sangen, der blev skrevet til en film sidst i 1970’erne, men siden er blevet brugt i mange andre sammenhænge. Der er stående ovationer, og da Sebastian træder ind igen, råber publikum sangønsker i munden på hinanden. ”Kan I blive enige om én?”, spørger trubaduren med et glimt i øjet. Det er en umulighed, men mange forespørger på ”Rose”, og det bliver afslutningen på en af de aftener, man som musikelsker lever for. Sebastian har igennem to timer haft os i sin hule hånd og givet os en sublim oplevelse at varme os på.

En af de oplevelser, som ramte lige dér, hvor hjertet slår.

Lineup:

Sebastian – sang, guitar