Savage Rose
Homeless

Alt ved det gamle i Savage Roses aktuelle inkarnation

CD / Target Records
Udgivelse D. 15.09.2017
Espen Strunk

The Savage Rose har altid indtaget en særlig plads på den danske rockscene – fra originalbesætningen 1967-74, over de dansksprogede DKP/ML-år i firserne og videre frem til den aktuelle gruppe, hvor Annisette er eneste oprindelige medlem. Og hvor vi trods upåklageligt musikerskab og en usvækket frontfigur trods alt er langt fra den sprudlende originalitet og bogstaveligt talt enestående lyd, som prægede årene inden Anders Koppels udtræden.

For så vidt en sammenligning mellem de to bands overhovedet giver mening – for der er tale om to forskellige orkestre. Foretagendet bæres fortsat igennem af Annisettes kolossale karisma og vokale råstyrke, og det er stadig vanskeligt ikke at lade sig rive med af Savage Roses inciterende cocktail af uhæmmet musikalitet og ubestikkelig idealisme.

Også selvom de egentligt uforglemmelige sange udebliver, ganske som på de sidste mange album. Frank Hasselstrøms trækbasun føjer klædelig soul-bund til lydbilledet – et ekko af 1972-højdepunktet Babylon – og Palle Hjorth, Rune Kjeldsen og co. er stadig glimrende musikere. Ligesom tekstuniverset stadig er mere sympatisk end storartet, sådan i rent poetisk forstand.

På den måde er alt ved det gamle i det ”nye” Savage Rose – hvilket bestemt ikke er dårligt. I år har Savage Rose-navnet eksisteret i 50 år, og det er glædeligt, at Annisette er her endnu og endda får ikke så lidt anerkendelse i disse år. Om man så vil fejre jubilæet med nærværende album eller foretrækker et genhør med Wild Child, Refugee eller Babylon (eller for den sags skyld Ild og Frihed) må forblive en smagssag.