Velkendt varelager med overrumplende overraskelser

Love Shop, Train, Aarhus

Love Shop er netop taget ud på deres anden Danmarksturné oven på udgivelsen af forårets fremragende ”Risiko”-album, gruppens 11. fra og med debuten i 1990. Imponerende, at gruppen har kunnet holde et så højt niveau gennem alle årene, trods de tragiske tab af guitarist Hilmer Hassig og mundharpespiller Henrik Hall – og at de har kunnet beholde et pænt publikum trods mangel på store hits de sidste mange år Forklaringen er ikke mindst sanger Jens Unmacks store kvaliteter som sangskriver, og at de er et fremragende liveband.

Når en gruppe spiller turné nummer to efter en albumudsendelse, har dette album ofte lidt lavere fokus end på første tour, hvor orkestret har travlt med at præsentere sangene fra det seneste udspil, og dette gælder ikke mindst for Love Shop. Alligevel er det noget af en overraskelse at høre dem åbne med den 23 år gamle ”Alle går og fryser”, afslutningsnummeret fra deres tredje album, ”Billeder af verden”. Et smuk, vemodig ballade helt uden trommer, med en stærkt syngende Jens Unmack, hvis let melankolske vokal nærmest er blevet mere fyldig og udtryksfuld gennem årene. Det betaler sig at være en af de forholdsvis få ikke-rygende musikere.

Det er første gang, jeg hører sangen live i dette årtusinde, selvom jeg har været til i gennemsnit en Love Shop-koncert om året siden årtusindskiftet, og overraskelsen bliver om mulig endnu større, da bandet fortsætter med den vuggende midt-tempo-poprocker ”Stalingrad”, der har 25 år på bagen, og – fortæller Jens Unmack bagefter i merchandiseboden – ikke er blevet spillet i de sidste 22 år. Det giver håb om en Love Shop-koncert med fokus på det glemte guld, men fra og med ”Skyggehjerte” fra 2012 er vi primært på velkendt territorium. Kærlighedsbutikken lagerfører i stor stil de samme varer på deres turnéer, bortset fra hvad der måtte være af nye sange, der så glider ud, når der kommer et nyt album på hylderne, med et-to numre som undtagelse. Lidt en skam, når man nu har så righoldigt bagkatalog – Kim Larsen & Kjukken er meget mere alsidige, når det gælder om at sammensætte sætlister.

Showmæssigt garanterer Love Shop også forsyningssikkerhed på et lodret dannebrogsflag på bagscenen, en stortromme med LS-logo og fremragende musikere på scenen. Mest iøjne- og iørefaldende er, ud over Unmack i sort- og hvidstribet skjorte, guitarist Mika Vandborg med karakteristisk, velplejet overskæg, en mand der for længst har fundet sin egen spillestil efter afdøde Hilmer Hassig. Han spiller lidt flere toner end Hassig, ofte med brug af slide-effektskabende bottleneck på venstre lillefinger og er i det hele taget mere udadvendt og aggressiv, men uden at overdrive.

Anti-liberal stikpille

Et godt eksempel er klassikeren ”En nat bliver det sommer”, som vi får knap halvvejs inde i koncerten. Vandborg lægger forsigtigt ud med det velkendte introtema, men slutter af med en flere minutter lang, gradvist udfoldende solo, som får jubelen frem i den halvfulde sal. Der er også gang i Vandborg i den forrygende ”Kræmmersjæl”, som har været væk fra sætlisten i en periode, men nu er tilbage, fordi ”der sker ting rundt omkring os, som vi er nødt til at kommentere. Mange kører et eksempelvis rundt i en grotesk lille bil,” snerrer Unmack med slet skjult hentydning til Liberal Alliances Simon Emil Ammitzbøll. Vandborg spiller her så intenst, at man næsten ikke savner afdøde Henrik Halls mundharpe fra originalen – men Hall er uerstattelig, så Love Shop har kun ved ganske få lejligheder brugt mundharmonika efter Halls tragiske bortgang i 2011.

”Kræmmersjæl” fra 2001 er en af de sange, hvor Love Shop med fordel inkorporerer programmerede beats og en del keyboard, leveret af kapelmester Mikkel Damgaard, og det samme gælder den jævnaldrende ”Det tog mig et år”, hvor bandet på finurlig vis får indflettet omkvædet fra en gammel, men sjældent spillet klassiker, ”Pia Larsen”. Stemningen er god, og allerede tidligt i koncerten går bunden pludselig af et mikrofonstativ, som Unmack skubber rundt med – der bliver dog hurtigt sat et nyt på scenen. Rytmesektionen alias den mangeårige trommeslager Thomas Duus og den relativt nytilkomne bassist Nis Tyrrestrup er bundsolide som sædvanligt uden at gøre udpræget opmærksomme på sig selv, bortset fra Duus’ fine kor og Tyrrestrups pumpende bas i begyndelsen af den tempo-, taktart- og intensitetsskiftende ”Hugorm”, der har noget mere bid end Big Fat Snake.

Det seneste album, ”Risiko”, når, trods forventninger om mindre, at blive repræsenteret med hele syv sange, faktisk en mere, end da de spillede i Musikhuset i foråret, og et højdepunkt er endnu en frostklar ballade, den Gasolin’-citerende ”Skøjteløb på Bagsværd Sø”, som dedikeres til både Gasolin’ og dagens 60 års fødselar, Nick Cave. ”Det er fedt, at I stadig kommer, selvom vi ikke har været i Toppen af Poppen endnu – det er kun spørgsmål om tid”, siger den veloplagte Unmack drillende undervejs. På sin Facebook-side har han omtalt det ellers ganske tilforladelige program i ikke ligefrem rosenrøde vendinger. Klassikeren "Drømmenes København" har også på finurlig vis fået ændret teksten, så linjerne "Der findes en by i millioner af lys / Hvor aftenkampe er i gang" er blevet til "Der findes en by i millioner af lys / Hvor AGF vinder guld".

Da Love Shop går af scenen efter to timer, 24 sange og, som altid, tonerne af Elvis’ ”Always on My Mind”, kan det, lidet overraskende, konstateres, at de stadig lever og har det fremragende. Det blev ikke den tur ned ad genopdagelsernes boulevard, som de indledende sange lagde op til, men det gør ikke noget, at Love Shop spiller det, vi kender, når det er så slidstærkt sangmateriale. Bandet må dog meget gerne tænke endnu mere ud af boksen næste gang, men ellers var der ikke noget at udsætte på aftenens koncert, og jeg kommer helt sikkert forbi igen-igen, næste gang butikken popper op på et spillested nær mig. Det burde du også gøre. Mange danskere hører grotesk dårlig musik, men ikke dem, der lytter til Love Shop.

Alle går og fryser

Stalingrad

Skyggehjerte