Marilyn Manson
Heaven Upside Down

Sange til slåskampe og elskov

Album / Caroline Records
Udgivelse D. 06.10.2017
Keld Rud

Efter en periode med nogle ret sløje udspil, der lød som resultatet af et overforbrug af valium og en akut mangel på inspiration, synes chok-rockeren Marilyn Manson endelig at have fået vendt skuden. Forrige album The Pale Emperor viste en revitaliseret Manson, og denne tendens fortsætter på Heaven Upside Down. Det nye album består af ti sange, og stilistisk har Marilyn Manson ramt ned et sted, der forener det mere slæbende og støvede præg fra Eat Me, Drink Me og The High End of Low med energien fra Antichrist Superstar. Revelation #12 får åbnet ballet med maner og et ordentlig læs forvrængning, der er blevet hældt ud over guitarer og vokaler i rå mængder.

Første single We Know Where You Fucking Live er et af de mest umiddelbare og pågående numre, hvor Manson som altid er leveringsdygtig i rappe replikker som: ”So what’s a nice place like this doing round people like us”. Med en spilletid på knapt otte minutter er Saturnalia det længste, og det er dér, hvor Mansons Bowie-inspiration er mest udtalt.

KILL4ME er et af albummets mest fængende og tilgængelige numre med sit dansable beat, keyboardmelodier og enkle hook. Mens Je$u$ Cri$i$ er det, der anvender f-ordet mest flittigt, og samtidig sammenfatter sangen Mansons mission til fulde i en række formfuldendte linjer: "I write songs to fight and to fuck to. If you want to fight I will fight you. If you want to fuck I will fuck you. Make up your mind or I will make it up for you." Mod albummets slutning går en anelse gas af ballonen. Blood of Honey og Threats of Romance formår ikke for alvor at markere sig.

Er der musikalsk og kunstnerisk vækst på Heaven Upside Down? Egentlig ikke. Marilyn Mansons vokal og vokale stil, tekst- og lydunivers er i den grad intakt. Det er dog nogenlunde så veloplagt, som man kunne ønske sig. Derfor er Heaven Upside Down også et album, som Mansons eksisterende fanskare bør tage godt imod.