Mastodon
Cold Dark Place

Opsamlingsheat fra amerikansk kultmetalband

CD / Reprise Records
Udgivelse D. 06.10.2017
Keld Rud

Allerede da det amerikanske kultmetalband Mastodons seneste album Emperor of Sand var på trapperne, var der bebudet en snarlig, allerede indspillet opfølger fra bandets hånd. Cold Dark Place er ikke et fuldlængde album, men i stedet en ep med fire numre, hvor af tre af sangene stammer fra indspilningerne af Mastodons forrige album Once More ’Round The Sun og den sidste, Toe to Toes, fra Emperor of Sand-indspilningerne. At der mere er tale om et opsamlingsheat end et decideret kunstnerisk statement, fornemmer man ret hurtigt. Godt nok er ep’en mere end nogen anden guitarist og sanger Brent Hinds'. Og kvaliteten af sangene sladrer ikke om, at det er levn fra tidligere indspilninger. Men de fire sange fremstår ikke som en helhed.

Åbningsnummeret North Side Star er også ep’ens stærkeste. Det lægger ud med nogle vævende, stemningsfulde passager med klagende, vemodige vokaler, men halvvejs inde i sangen går bandet over i dobbelttempo og introducerer nogle himmelske vokalmelodier og fænomenalt trommespil fra trommevirtuos Bran Dailor. På ep’ens anden sang Blue Walsh sætter Mastodon tempoet op, samtidig med at der bliver plads til nogle af de tunge riff, de er kendte for. Toe to Toes har et kalejdoskopisk riff og et temposkift fra vers til omkvæd, der er umiskendeligt Mastodon.

Titelnummeret lukker ep’en på en mere afdæmpet og eftertænksom tone. Velplaceret pedal steel-guitar giver sangen en eftersmag af country og western. Teksten adskiller sig fra tidligere Mastodon-sange ved det meget tydelige (ulykkelige?) kærlighedstema, og ordet ”baby” virker umiddelbart noget vildfarent på Brent Hinds' læber. For den altid hungrende Mastodon-fan er Cold Dark Place obligatorisk. Er man mere en lejlighedsvis fan af bandet, som har mere sporadiske møder med deres udgivelser, bør man måske lade denne passere.