Velvet Volume
Look Look Look!

Så langt grænserne kan strækkes

Album / Mermaid Records
Udgivelse D. 06.10.2017
Simon Nielsen

Lige så vitaliserende tidens tendenser og musikbølger kan være, lige så træt kan man blive af de ensformige og substansløse udtryk. Velvet Volume er alt andet end det, der i forvejen fylder for meget i æteren. Det er kompromisløst, enormt energisk og et tydeligt udtryk for, hvordan søskendetrioen bare er rockfans ligesom alle os andre. Og selvom de måske har en del tilfælles med både Nelson Can og Baby In Vain, og måske lidt ofte står til sammenligning med de to – for tre piger, der spiller tråd ses jo ikke så tit – så befinder Velvet Volume sig et helt andet sted på rockbarometret.

Det beskidte er ikke i udtrykket eller formidlingen, men ulmer under overfladen. Hvor L7, 7 Year Bitch og Siouxsie Sioux åbenlyst kunne slå dig ihjel, er Velvet Volume den type, du i al din godtroenhed trækker ind under huden, kun for at lade den brede sig i dine årer som en dødelig indsprøjtning.

Velvet Volume er musikalsk tilgængelighed uden at miste nerven, og på debutalbummet Look Look Look! er det lige så meget en hyldest til inspirationskilderne, som er det et bud på, hvor simpelt hård rock kan skæres. Og samtidig kan jeg ikke lade være med at tænke på, at det her sikkert er et godt bud på, hvordan Spice Girls ville lyde, hvis de lavede en plade med Alice In Chains som backingband.

Åbningsnummeret, der så passende har fået navnet Intro, sidder lige i ansigtet, og er begyndelsen på, hvordan man som lytter blæses omkuld albummet igennem. Alt imens man prøver at finde fodfæste med danseskoene på Fire, som læner sig opad Heart og Lenny Kravitz, mødes de to frontkvinder Noa Lachmi og Naomi Lachmi i smukke og intense vokalharmonier, der ellers kun var hos bands, der havde deres storhedstid, længe før Velvet Volume blev født.

Look Look Look! åbner op for en ny dimension, der i sit surf-rockede udtryk leger med de post-punkede toner, der er lige til radioen. Der er ikke noget at sige til, at trippet bevæger sig længere og længere ud over Danmarks grænser, for Velvet Volume har stensikkert noget særligt, der ellers ikke gør sig gældende hos samtidens rockbands. Det er let og ligetil på Running Wild, og Drunkenly Haze er albummet skæve skæring, der bare er irriterende lækker at lytte til.

Velvet Volume gør brug af nogle elementer, der tidligere har været udelukkende karakteristisk for popkulturens pigebands. Men samtidig er det i en rå indpakning, der udgør et gennemarbejdet og naturligt udtryk, der er alt andet end påtaget. På Look Look Look! handler det ikke kun om catchy omkvæd og hårrejsende harmonier. Det er lige så meget et udtryk for, hvor langt rockkulturens grænser kan strækkes.