Energisk opvisning fra rappens nye sværvægter

Future, Valby Hallen

Anmeldt af Erik Frandsen | GAFFA

Hvis rygterne taler sandt, er Future en mand, der om nogen kan finde på at bære nag. I hvert fald siges det, at da han stjal basketballspilleren Scottie Pippens kone, var det fordi Pippen nægtede Future en autograf, da han var barn. Av. Denne anmelder skal forsøge at skrive så sagligt som muligt i håb om, at der ikke kommer nogle hævntogter.

Anyway, Valby Hallen var fyldt godt op denne torsdag aften, og der var især en stærk repræsentation af teenagedrenge, der bestemt ikke havde glemt gangsterattituden derhjemme. Det skulle blive interessant at se Futures første koncert på dansk jord, da han desværre aflyste sin Roskilde-optræden sidste år. Supportnavnene, i form af Ace Tee & Kwam.e, Stefflon Don og Rich the Kid gjorde et hæderligt job med at varme publikum op.

Wild ass crowd

Future har de sidste par år cementeret sin status som en af rappens sværvægtere. Han har opbygget en trofast fanskare og har vundet mange af sine kollegers respekt. Blandt andet, da André 3000 fra Outkast i et radio-interview blev spurgt om, hvem han lytter til for tiden. Han svarede uden at tænke sig om: ”Future. He’s charging up the rap game.”

Da Future efter 20 minutters forsinkelse gik på scenen med sin dj i ryggen, var det til en varm modtagelse. Han indledte med ”Draco”, og så var showet ligesom i gang. Han kunne hurtigt konstatere at ”this is a wild ass crowd”. Efterfølgende sagde han, at han havde noget lækkert til ”the real Future fans”, hvorefter han gik over i ”Karate Chop” fra sit andet album, ”Honest”.

Gæste-hooks

Future, med det borgerlige navn Nayvadius DeMun Wilburn, gav også et par eksempler på nogle af de singler, han har leveret et hook til gennem tiden, blandt andet Ace Hoods ”Bugatti”, Lil’ Waynes ”Love Me” og Ty Dolla $igns ”Blasé”. Der var et højt energiniveau hele vejen igennem, og det steg et ekstra hak, da A$AP Fergs ”New Level”, som Future ligeledes har gæstet, kom på. Det blev fulgt op med den (på indspilningen) Drake-gæstede ”Jumpman”, hvilket heller ikke ligefrem skadede. Publikum var helt med på den her. Også den The Weeknd-gæstede ”Low Life” var en stor crowd-pleaser.

Hvis man misser en af Futures linjer, skal man ikke være fortvivlet. Han gentager nemlig ofte den samme linje 10-15 gange i træk. Det gør dog ikke så meget, for det er med til at opbygge den intensitet, der hersker til hans shows. Det hele sluttede af med det fløjte-samplende smash hit, ”Mask Off”, der må siges at være hans største sang til dato.

Om Future er en stor poet, kan diskuteres. Men det kan hans evner til at sætte gang i en fest derimod ikke. Rapperen, der for alvor gjorde sig bemærket på rapscenen med nummeret ’Tony Montana”, har i den grad en evne til at levere nogle catchy og energifyldte melodier. Publikum virkede bestemt heller ikke kede af, at de havde valgt at tilbringe deres aften med den komma-upfuckende rapper. Var det årets rapkoncert i Danmark? Sikkert ikke. Var det underholdende? Ja, for helvede!

1. Draco
  2. Rent Money
  3. Karate Chop