Liima
1982

ANMELDELSE: Knitrende, symbiotisk nostalgitrip

CD / City Slang
Udgivelse D. 11.03.2017
Jeppe Søndergaard

1982 er Liimas andet album, siden de blev dannet af de dengang "klubløse" indiepionerer fra Efterklang og den finske perkussionist Tatu Rönkkö. Et univers af strålende synths og en storslået nostalgi introduceres på titelnummeret og følges op af den mystiske "David Copperfield", der har karakter af noget nærmest fortryllende (apropos titlen selvfølgelig, medmindre der refereres til Dickens).

Efterklang er (eller nærmere var) vel nok en af den danske indiescenes fineste eksportvarer. Medlemmerne har de senere år også bl.a. været med til at starte radiostationen The Lake og udgivet et opera-album. Karakteristisk for de fleste udskejelser har dog været en evne til at forny sig, uden at det synes blot at være for fornyelsens skyld. Det samme gør sig gældende i den nye samklang med Rönkkö i Liima.

En konsistent og smagfuld æstetik gennemsyrer generelt pladen. Det er noget nær en rendyrket fornøjelse at lægge øre til så fornemt eksekverede sange, der formår at smede nostalgiske elementer sammen med en nutidig lyd i fortløbende musikalske eksperimenter – måske bedst illustreret i et langsomt eskalerende kraftudbrud som "People Like You". Der er dog også stadig reminiscenser af det stærke Efterklang-univers. F.eks. i "My Mind Is Yours", der i kraft af det drevne beat minder en del om stemningen i en sang som "The Ghost" fra pladen "Piramida".

Jeg er også nødt til at nævne det umådeligt stærke titelnummer "1982", der med skærende synths nærmest gennemborer tiden og formidler vekselvirkende tankestrømme fra en nostalgisk vokal: "I've been running from the shadows/here I am/1982". Et selvfølgeligt valg som titelnummer og omdrejningspunkt.

Generelt er Liima, her på deres anden udgivelse, stadig en godtgørende symbiose for de to parter i projektet, der åbenlyst på 1982 har udmøntet sig i både en æstetisk videreudvikling af de i forvejen stilfulde electro-universer og flotte melodiske åndehuller som i for eksempel "Kirby’s Dream Land" og den iørefaldende retroskæring "Life is Dangerous".