Courtney Barnett & Kurt Vile
Lotta Sea Lice

Lidt for magelig sofahygge fra slackerparret

Album / Marathon
Udgivelse D. 13.10.2017
Finn P. Madsen

Klæder skaber folk. På papiret er de to alt-rock-slackere Courtney Barnett og Kurt Vile det perfekte match. Uanset hvad, så klæder de hinanden musikalsk. Begge har de hang til Fenderguitarens ringlende lyd, er fans af hinandens arbejde og har pudsigt nok samme goofy udseende med langt filtret ”garn”. Som gode venner springer de desværre over, hvor gærdet er lavest og coverer på Lotta Sea Lice hinandens numre og krydrer hele herligheden med et par af deres yndlingssange. Som skabende artister burde de have hanket lidt mere op i hinanden og udfordret sig selv. Hverken ambitioner eller resultat står mål med deres ellers så åbenlyse talenter.

Fællesåbneren Over Everything indeholder dog overraskende begges kvaliteter godt hjulpet på vej af nogle tydelige referencer til lo-fi kongerne Pavement. De kludrede guitarfigurer og sløve opiumsagtige vokaler båret ind over et uimodståeligt melodistykke. Når Vile her nøjsomt konkluderer ”When I'm all alone by my lonesome/And there ain't a single 'nother soul around/I wanna dig into my guitar and bend a blues riff that hangs”, så føles de to musikere fuldstændig i symmetri med sig selv. De døsige Let it Go, Continental Breakfast og den blytunge, blues-slentrende On Script gør ikke makkerskabet noget godt. Her rammer de en blindgyde og kører ligegyldigt i ring over nogle gentagende strukturer, der er hørt lidt for mange gange før på hver af deres soloudgivelser.

Albummets mest fængslende moment er den højtravende Fear Is Like a Forest, skrevet af Barnetts partner Jen Cloher. Her rammer parret deres Neil Young & Crazy Horse-moment lige på kornet. Courtney Barnett strækker ordene i sin vokal med et snøvlende overskud, mens Kurt Vile lader de skarptslebne guitarfigurer ramme sangen perfekt ind. Et cover af Bellys Untogether med for meget lejrbålsstemning lukker Lotta Sea Slice, der emmer af lidt for meget hygge fra sofahjørnet med slackerparret. Her er simpelthen for lidt på spil.