Hjalmer
Skabt Til At Være Ung

Og så er der lige det med pigerne

EP / Universal
Udgivelse D. 13.10.2017
Jan Opstrup Poulsen

Hjalmer har på sin første ep sat cruisecontrollen på hjerteknuser. Sangskriveren synger med rigelige mængder charme og i et mundret sprog, der vader direkte ind i de bankende hjerter. Titlen Skabt til at være ung skal tages helt bogstaveligt. De syv sange handler om det at være ung. Usikkerheden og den evige tvivl på sig selv, men også de uendelige lyse nætter og fornemmelsen af, at alt er en ny begyndelse.

Og Hjalmer forstår at synge disse følelser helt ud i de nøgternt fortællende sange, der kredser en hel del om det med pigerne. Her er Hjalmer fuldstændig tro mod sin alder på 22 år.

Nu har Hjalmer det ikke fra fremmede. Efternavnet har han nemlig til fælles med nationalskjalden Kim Larsen. Men bortset fra den ferme ordstil og en stor rund stemme, er der ikke det store musikalske fællesskab. Hjalmer flirter lidt med trubadurrollen undervejs, men han slår mest sine folder som en poppens sukkerdreng. Melodierne er tidens pop, der dyrker det bløde beat. Og her kunne han såmænd godt gå hen og gøre Christopher rangen stridig. Det er ganske velproduceret, men har også svært ved at slippe fri af en glat produktion. Og det er lidt som om, at Hjalmer ikke helt har fundet sin musikalske retning. Han flakser noget rundt på Skabt til at være ung, der rammer rimeligt rent på popbeatet i smertesangen Hjem til en anden, mens der er mere klassisk sangskriver i fortællingen Drengene.

Hjalmer lyder som en popstjerne i svøb, men han mangler lige at tage et overbevisende greb på sangene. Det kommer helt sikkert, når Hjalmer er parat. Indtil da kører hjerteknuseren friskt derudad.