Bob Dylan
Trouble No More - The Bootleg Series Vol. 13 / 1979-1981

Intet mindre end et evangelium

Box / Sony Music
Udgivelse D. 03.11.2017
Espen Strunk

Gennem 26 år har Sony begavet Dylans disciple med uudgivne udpluk fra arkiverne – den såkaldte bootleg series. Og mens visse perioder af karrieren efterhånden må siges at være grundigt belyst, får vi nu – endelig – det helt store udtræk af fuldstændig fantastiske optagelser fra mestersangskriverens undervurderede år mellem 1979-81.

Det var dengang, Dylan sprang ud som genfødt kristen med de to direkte forkyndende skiver Slow Train og Saved (og den knap så hardcore Shot of Love). Samt tilhørende turnéer, hvor scenen blev brugt som prædikestol og bagkataloget trådte i baggrunden til fordel for Dylans nye gospelrock og umisforståelige budskaber om en dekadent civilisation på dommedags rand. Svært at sluge for en del gamle fans, hvorfor netop denne periode da også er både undervurderet og -belyst i eftertiden.

Nu får vi så monumental dokumentation for, at det rent faktisk slog gnister på scenen i de måneder – som det kun kan gøre, når kunst er båret af stor indre nødvendighed. Jeg har selv et ualmindeligt anstrengt forhold til dogmatisk religion, og er heller ikke blind for Dylans knap så magiske momenter. Men det her, venner – det er et evangelium.

Som det efterhånden er blevet en tradition i bootleg-serien, udkommer sættet i forskellige formater – fra den helt store boks (med 8 cd’er og en dvd) til et mere budgetvenligt kondensat i form af enten dobbelt-cd eller flot 4-lp-boks. I betragtning af materialets tårnhøje kvalitet er der ingen grund til ikke at investere i den store udgave – men selv hvis økonomien kun rækker til mindre, er der lagt i ovnen til en seksstjernet oplevelse.

I alt 30 skæringer er med i den beskårne udgave – inklusive såvel liveversioner af de velkendte sange fra perioden som et par hidtil uudgivne tracks, der vil få enhver inkarneret fan til at smile saligt og åbne en ekstra flaske rødvin. I sidstnævnte kategori falder Ain’t Gonna Go to Hell for Anybody og Ain’t No Man Righteous, Not No One - men også liveversionerne af eksempelvis Saving Grace, Caribbean Wind, Slow Train og In the Summertime kalder på talløse afspilninger. Amen.