The Minds of 99
Solkongen Del 1

En ny begyndelse. Elektrorockerne holder højt niveau

EP / No3
Udgivelse D. 27.10.2017
Jan Opstrup Poulsen

Det antydes lidt, at masser af succes ikke altid er nok, når den kreative ild skal bevares. Men The Minds of 99 har valgt at fortsætte deres togt af en vitaminindsprøjtning til den danske rockscene. Det gør de med fem nye sange på ep’en Solkongen Del 1, hvor det må formodes, at der venter en del 2.

Og trods interne kriser eller hvad der har gået dem på, har bandet på ingen måde tabt energi eller niveau. Men man fornemmer ligefrem en ny begyndelse, der slår igennem både musikalsk og tekstmæssigt.

På åbningssangen Solkongen messer Niels Brandt lavmælt og spørger, om dagen ikke bare er til besvær, og begiver sig ind i hovedet på en ubådskaptajn i Ubåd. Niels Brandt forholder sig konfrontatorisk til sig selv og sine omgivelser. Han lyder sjældent lyrisk i den eksistentielt anlagte Solkongen, og den side klæder The Minds of 99, som her lægger nye lag på deres sangskrivning. De behøver ikke at skrige det hele ud. og der er meget mindre postpunk på ep’en, som dyrker en varmere og mere formet lyd. Man kan næsten sige, at The Minds of 99 er ved at blive voksne og begynder at sætte sig dybere spor.

De fem sange byder også på en ganske imponerende variation i udtrykket, uden at man på noget tidspunkt er i tvivl om, hvem der er på spil. Ung kniv er hidsig med hurtige guitargange og med en stor lyst til at erobre verden med et råbekor. Og på I’m Gonna Die begraver de sig en retrosynth, der med et hurtigt tempo virker befriende frisk. Direkte dæmonisk bliver det på Ubåd, der ifølge bandet dog ikke handler om Danmarks mest omtalte mand. ”Elsker dig for evigt” synger Niels Brandt lettere fraværende og bringer klaustrofobien ud til resten af verden.

Med Solkongen Del 1 befæster The Minds of 99 deres position som et af tidens absolut mest vedkommende danske rockorkestre. Og det er med en helt formidabelt syngende Niels Brandt, der i den grad kan sætte klangen til melodierne.